Bumsen 1
Norge Efter en lugn start på dagen rullade vi ner
till den förbokade färjan. Överfarten tog drygt tre timmar. Vi var ett antal motorcyklister från olika delar av Europa. Väl ombord så blev vi anvisade en plats att ställa hojarna på och det stuvades tätt. Spänna fast dem fick vi göra själva men band som fanns att tillgå. Även om det var en lugn dag så var det rejält med dyningar och en och annan fick använda spypåsarna. På Lofoten hade vi bokat två övernattningar för att hinna med att utforska och samtidigt få en liten lugnare dag. Fotbollsplanen mellan bergen fick ett besök samt att vi stannade ett antal gånger för att beskåda det turkosgröna vattnet likt medelhavet men med helt andra temperaturer. På Lofoten förundrades jag också över hur mycket tanken på en GS rymmer då jag tankade i absolut sista stund och fick i 20, 56 liter. På väg till Tromsö valde vi att åka via ön Senja. Just Senja har jag både läst och hört ska vara vackrare och mer spektakulär än Lofoten. När vi närmade oss Narvik mötte vi regn och mer kyligt väder. Nu var vi extra tacksamma att ha våra Klim Badlands Pro-ställ. De håller tätt så man slipper stanna för att på sig regnstället. I samband med att vi köpte mc-ställen valde vi även att köpa till Klims stormkrage. Dessa kragar gjorde det verkligen tätt mellan hals och ställ. Mina stövlar däremot läckte igenom så de uppfyllde inte mina önskningar (nya stövlar är inköpta till säsongen 2023) Vår plan var att åka färjan mellan Andernes och Botnhamn. Färjan avgick kl 14.00 vilket innebär att vi skulle få en eftermiddag i Tromsö. När vi var på Senja och hade ca tre mil kvar till färjan säger Svante att han måste stanna och värma händerna då känseln är så gott som borta pga. regn och kyla Vi stannade utmed vägkanten. Svante försökte värma upp sina händer medan jag under tiden höll koll på GPS: en. – Ledsen, säger jag. Men ska vi med färjan måste vi köra nu. Inte helt optimalt men med ett svagt ja så rullade vi i väg i rask takt genom regn och rusk på norra Senja. Klockan 13:57 kom vi fram till färjeläget. Vi såg fram emot att rulla ombord och värma oss med kaffe och få energi från en macka. Klockan tickade på, ingen åkte ombord. Regn, blåst och kallt i en färjekö är ingen hit men ingår i konceptet MC-åkare. Vi får reda på att färjan är trasig och turen klockan 14:00 inställd. Vi får tips om ett fik i på gångavstånd. Det var skönt att få sig något varmt och framför allt värma sig. 34 Bumsen 2 2024 Nordkap i dimma. Senja är säkert fantastiskt men inget som vi upplevde denna gång. Då handskar och stövlar var blöta bestämde vi oss för att åka till Jula i Tromsö och köpa skotorkar. Dessa torkar kom till glädje fler gånger på resan och kommer även få följa med på kommande resor. Lofoten. Fotostopp Lofoten.