Nöjesnytt Helsingborg 1
Framtiden är inte självklar och om vi inte är vak
samma kan vi förlora de framsteg vi har gjort. Jag sjunger om att stå upp för varandra, jag tror att godhet alltid övervinner hatet. När jag sjunger ”Wägner” fylls jag av en otrolig energi och extra mäktigt har det varit att få spela den på ställen som Berns salonger i Stockholm på Fadimegalan 2020 och på PRIDE i Helsingborg 2021. Texten speglar verkligen vem jag är och vad jag tycker är viktigt, berättar hon. Budskapet i "Wägner" är kraftfullt. Med sin varma och känslosamma röst förmedlar Erika en känsla av både kamp och styrka. Hennes musik är inte enbart underhållning, den är en plattform för att tala om de frågor som betyder något för henne – och för världen. Det är dock inte bara ”Wägner” som ligger till grund för hennes engagemang för rättvisa, hennes musikaliska palett sträcker sig längre än så. År 2019 släppte hon sin tredje singel, "Women's Problems", inspirerad av boken “Mellan raderna: En bok om att vara kvinna och journalist” av Jenny Nordlander. Genom låten ville QICA lyfta fram de utmaningar och problem som kvinnor möter dagligen, särskilt i professionella miljöer. – Efter att ha läst den, så blev det så tydligt för mig hur kvinnor kämpat i generationer och generationer efter varandra för jämlikhet. Ibland har det gått framåt och ibland bakåt, men något som slog mig var att det aldrig kommer bli en betydande och långvarig skillnad om inte män börjar kämpa för samma sak, i stor skala. Därför sjunger jag ”women’s problems are not only women’s problems”. Och jämlikhet är så klart så mycket mer än att det bara gäller kvinnor och män. Erika beskriver hur hon som artist ständigt försöker föra fram de röster som ofta marginaliseras. Hon betonar att det genom musik, konst och kultur skapas förändring, eftersom dessa uttrycksformer når människors hjärtan och sinnen på ett sätt som få andra medel gör. – Jag hatar orättvisor, min musik speglar mitt inre känslomässiga liv och därför utmanar den normer och perspektiv, säger hon. Det handlar inte bara om att sjunga om vad som känns bra för mig. Men Erikas engagemang slutar inte vid social rättvisa. Hållbarhet har också blivit ett tema i hennes artisteri. Under sommaren år 2023 tog hon sitt miljöarbete till en ny nivå genom ett samarbete med kreatören Elin Gärdenfors och World Ocean Week. De skapade en klänning av en svart plastpåse och byggspill som hon bar vid alla hennes framträdanden tills slutet av Världshavsveckan för att öka medvetenheten om det globalt omfattande problemet med ökade nivåer av mikroplast i haven. – Vi lever i en tid där vi inte längre kan ignorera vad vi gör mot planeten, säger Erika med eftertryck. Som artist har jag en plattform och jag vill använda den för att göra något gott. Vi måste bli medvetna om hur vi kan minska vår klimatpåverkan exempelvis genom vår konsumtion. Det är viktigt att vi går från ord till handling. Att tala om hållbarhet är en sak, men vi måste också agera utifrån det, säger hon bestämt. Detta uppmärksammades bland annat i Helsingborgs Dagblad, men också av bokningssiten Gigmit.com, vilket ledde till att hon bjöds in till en Online Green Performance Workshop som hölls av bokningssiten i november år 2023. Där var hon en av huvudtalarna och diskuterade konkreta sätt för vad artister kan göra för att bidra till en mer hållbar musikindustri och minska sitt klimatavtryck. Genom Gigmits plattform blev Erika också en av de första artisterna att i juni året därpå hålla en digital konsert i deras metauniversum, CWXP, vilket hon beskriver var en ny och spännande upplevelse. – Det här lockade mig verkligen att vilja prova och konserten var i samband med att jag släppte låten ”Supernova”. Vi gjorde då ett liveframträdande på kulturhustrapporna i Helsingborg, som vi också spelade in. Vi använde en drönarkamera som flög in från havet och fångade en fantastisk fågelvy innan filmaren Samir Kafedzic bytte vinkel till rakt framifrån och jag började sjunga. Jag hade två grymma systrar, Casandra och Camilia El Sayed, med mig som bar kläder i återvunnet material från Helsingborgsdesignern Kyolaba, och själv bar jag en knallröd kreation av skyddsplast från en byggnadsställning. Jag skapade dessutom en NFT (non fungible token) av ”Supernova” vilket jag aldrig hade gjort förut, och sålde två direkt, berättar Erika och skrattar. Erika beskriver hur det digitala formatet lockat henne. Redan under pandemin år 2020 spelade hon in en livekonsert, i avskalat format, när hon deltog i den digitala festivalen ”Generation Worldwide” som anordnades av Nick Donnelly som är en filmskapare som driver plattformarna Urban Kingdom och Generation-W, med säte i Storbritannien. Erika berättar att de också gjort musikvideon till “Wägner” och att de ofta arbetat med andra kvinnliga artister. – När jag fick frågan sa jag ja direkt, eftersom kvinnliga artister sällan ges samma utrymme och plattform som manliga, så ville jag absolut vara en del av en festival med bara kvinnliga artister. Det lades upp flera nya akter varje dag under festivalen som hade över 50 akter från över 20 olika länder. Det var unikt och lämnade avtryck som går att se än idag, säger hon. Erika ser sina låtar som en form av terapi, för sig själv men också potentiellt för sina lyssnare. Hon menar att musikskapandet och musiken kan vara helande, sätta ord på känslor och hjälpa en att bearbeta saker som hänt. I låtarna "Right Here" och "Trust Me” berörs teman som mänsklig kontakt, förtroende och sårbarhet, vilka är saker som Erika själv behövt processa när låtarna skrevs. På frågan om hur hon skapar sin musik och hur det utvecklats, förklarar Erika att hon alltid har velat vara delaktig i hela processen från början till slut när det kommer till text, arrangemang och produktion. Delvis för att hon är intresserad men också för att det 16 | nojesnytthelsingborg.se