Lidhs Tooling #1 2019 1
i höstas lanserade Thule Groups ”Next Generation
Roof Rack” där Thule Group återigen sätter en ny standard för användarvänliga och högkvalitativa takräcken. – Fram till 2020 kommer vi byta omkring 80 procent av våra verktyg för takräcken, säger Joakim Kilén och berättar att Thule Group historiskt sett både tagit fram sina egna verktyg och pressat sina produkter själv. Han kontaktade PerÅke Lundgren, som är projektledare på Lidhs. – På grund av alla stora projekt räcker den interna kapaciteten inte till, sedan är det såklart alltid en fördel att få input utifrån, vi får tillgång till ny teknik och får nya influenser. Lidhs är en av de tillverkare vi håller högt i kurs, säger Joakim Kilén. 10 Omfattande tester Efter att Lidhs med hjälp av sina konstruktörer och simuleringsprogram skissat fram en offertlayout kunde båda parter diskutera fram ett slutgiltigt resultat. – I vår utvecklingsfas jobbar vi mycket med hållfasthet och bärighetssimuleringar, säger Joakim Kilén och berättar att alla prototyper genomgår omfattande tester. – Ja, instämmer Beatrice Råvik Janzon, vi testar oftast mer än bil”Alltid en fördel att få input utifrån, vi får tillgång till ny teknik och får nya influenser.” industrin, krocktesterna gör vi i samarbete med RISE, medan utmattningstester, både dynamiska och statiska görs här på Thules Test Center. Och det är rejäla utmaningar de nya produkterna ska klara. I det simulerade skaktestet åker exempelvis Thules takräcken hela fyra varv runt jorden på varierande underlag. Ingenting får gå fel. Stabilt och flexibelt Utmaningen låg i att ta fram ett stabilt och flexibelt verktyg, som med bibehållande av rätt toleranser och dimensioner ska kunna användas till en mängd olika bilmodeller. Joakim Kilén pekar på verktygets delar och förklarar hur en servomotor kan ställas in för varierande klipplängder och bockenheten består av ett insatsverktyg. – Vi har två olika kassetter, och det går snabbt och enkelt att byta. Resultatet blir att Thule Group i dagsläget kan få ut 100 olika bleckvarianter som anpassas till respektive bilmodell från det aktuella verktyget. – I slutändan handlar det om miljontals komponenter som verktyget ska leverera, säger Beatrice Råvik Janzon, vi ska klara både stora cykler och kunna leverera mindre serier per kit på ett effektivt sätt. Process for Soluti ons