Stenkoll 1
SÄKERHET NY RAPPORT OM OLYCKOR Bakom de dödsolyck
or på arbetsplatser som sker vid maskiner och arbets fordon finns brister i riskbedömningarna. Ibland saknas det systematiska arbetsmiljöarbetet helt. Flera olyckor har orsakats av liknande omständigheter och hade kunnat förebyggas. Det visar en ny rapport som analyserat arbets olyckor med dödlig utgång. TEXT: Hans Lundgren V id årsskiftet höjdes reduktionsplikten på diesel från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel – som är dyrare än andra produkter – ska blandas in i dieseln. Priset på dieseln stiger därmed. En liter diesel kostade före nyår 19,02 kronor. 31 januari 2022 hade priset stigit till 21,52 kronor per liter. Lastbilar, truckar eller andra mobila maskiner, som hjullastare, är inblandade i en majoritet av dödsfallen i arbetslivet – fordon som är vanliga i bergmaterialbranschen. Det framgår av statistik från Arbetsmiljöverket. Vad ligger bakom dödsolyckorna? Finns det gemensamma faktorer att lära sig av? Vad kan göras för att förhindra att olyckorna inträffar igen? Det är frågor som företaget MTO Säkerhet sökt 40 svaren på i en analys gjord på uppdrag av Arbetsmiljöverket. Akronymen MTO står för Människa – Teknik – Organisation. Analysen omfattar 15 händelser med dödlig utgång som inträffade under perioden 2016–2020. Det är olyckor som skett i byggoch anläggningsbranschen, men i ett par fall också i bergtäkter. I fyra fall handlar det om händelser där en person blir påkörd eller överkörd av en mobil maskin, i två fall har fordon rasat till lägre nivå och i nio händelser har en person klämts eller träffats av fallande föremål. I de fyra olyckor där personer blivit påkörda av hjullastare, lastbil eller dumper, har de omkomna befunnit sig i närheten av fordonet utan att föraren varit medveten om det. Den påkörda har varit på en farlig STENKOLL KROSSORDET NUMMER 160