Stenkoll 1
"Det finns en stark investeringsvilja nivåer som
ska gälla för åren 2024–2030. Det kan bli en justering av nivåer, vilket då blir en fråga för politikerna att avgöra efter höstens val. Drivkraft Sverige tycker det är bra med en konsekvensanalys och att nivån på reduktionsplikten pausas under 2023. – Reduktionsplikten är ett viktigt styrmedel för att nå klimatmålet. Den ger förutsägbarhet och långsiktighet så att branschen kan investera i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Men det finns en risk att acceptansen för reduktionsplikten minskar om olika omvärldsfaktorer leder till snabba utspel från politikerna. Skatterna på drivmedel: moms, energi- och koldioxidskatt, är ytterligare en prisfaktor som svenska politiker kan påverka. Regeringen beslutade nyligen att sänka skatten till EU:s miniminivåer, vilket Drivkraft Sverige välkomnar. Men branschorganisationen tycker också att regeringen snarast bör utreda möjligheterna att även sänka momsen på drivmedel, som i dag är den näst högsta i Europa. Enligt EU:s energiskattedirektiv, ETD, måste föri branschen för att skapa ett fossilfritt samhälle." Jessica Alenius nybara biodrivmedel beskattas lika högt som de fossila drivmedel de ersätter. Direktivet ska uppdateras och ett förslag skulle presenteras till kommande årsskifte, men har skjutits på framtiden. Drivmedelbranschens företrädare hoppas att direktivet ändras så att hållbara biodrivmedel som är klimatnyttiga ska få en lägre beskattning. Sammantaget innebär den instabila omvärlden att utvecklingen för drivmedelspriserna är osäkra. Jessica Alenius vill inte göra någon prognos om framtiden. – Vi får fortsätta leva med ovissheten, men jag är ändå optimist. Det finns en stark investeringsvilja i branschen för att skapa ett fossilfritt samhälle. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 160 45