Stenkoll 1
ARBETA SÄKRARE • Analysera riskerna vid speciella
arbetsmoment, anpassade till förutsättningarna i de aktuella situationerna, inte bara allmänna bedömningar. Följ sedan upp riskanalyserna. • Ta med de mänskliga faktorerna. Kommer folk att göra det rätta? Har folk förstått säkerhetsfrågorna? Ledningen måste ut i verksamheten, inte bara sitta på kontoret. • Se till att arbetet får ta tid. Tidspress i planeringen är olycklig. Då hinner man inte göra en riskbedömning på rätt sätt. Tiden har man igen sedan. En timme extra för att göra riskanalyser är bättre än att få en olycka med en veckas sjukfrånvaro eller i värsta fall en dödsolycka. • Enligt Tommy Erikssons erfarenheter har bergmaterialbranschen generellt bra rutiner och avsätter resurser för ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kan dock vara svårare för mindre företag att hinna med. En kurs i säkerhetsfrågor är en bra början. plats vid fel tillfälle. Det har inte funnits några varningar eller avspärrningar av det farliga området. En bakomliggande orsak är att företaget inte hanterat risker på ett systematiskt sätt. I de händelser där fordon rasat till lägre nivå har förarna av oklar anledning befunnit sig i närheten av frilagda hällar. Förarna har sedan tappat kontrollen över maskinen och fallit cirka 20 meter. De omkomna har varit erfarna grävmaskinförare, men den systematiska riskhanteringen har brustit. Olyckor där en person blivit klämd eller träffad av ett främmande föremål har i de flesta fall drabbat lastbilschauffören eller kranbilsföraren som körde fordonet. I ett par fall har den förolyckade varit en person som assisterat vid arbetsuppgiften. Gemensamt för händelserna är att det funnits brister i arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet. – Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete ska riskanalyser genomföras. Det vi kunde se är att de bedömningar som gjorts inte varit tillräckligt gedigna. Det är vanligt att företagen gör övergripande riskanalyser men det man fuskat med är att göra specifika bedömningar för de enskilda arbetsmoment och situationer som föregått dödsolyckorna. Det säger Tommy Eriksson, arbetsmiljöingenjör och MTO-expert. Analysen visar att gemensamt för samtliga händelser är att det systematiska arbetsmiljöarbetet varit bristfälligt eller saknas helt. Det finns liknande omständigheter som ligger bakom händelserna. Något som tyder på att en bättre riskhantering hade förhindrat olyckorna. Man hade kunnat förebygga genom att lära av tidigare händelser. Gemensamt för nästan alla händelser är att de STENKOLL KROSSORDET NUMMER 160 förolyckade haft omfattande erfarenhet av arbetet och betraktats som ordentliga personer som jobbar säkert. Flera fall har inträffat under vad som beskrivits som rutinmässiga arbetsuppgifter. Vid flera av händelserna har personer i organisationen känt till att det har funnits risker, men dessa har av någon anledning inte hanterats. Enligt rapporten visar det på ett behov att förbättra kommunikationen av risker. Analysen lyfter fram flera åtgärder som ska förhindra att arbetstagare förolyckas på jobbet. Det kan handla om tekniska lösningar, åtgärder på organisationsnivå men också utbildning för att förbättra den enskildes förmåga att undvika risker. Ett förslag är att ordna branschgemensamma insatser i form av utbildningar, seminarier och workshops för att öka kunskapen om det systematiska arbete som krävs för att undvika olyckor. Ett annat är att stärka säkerhetskulturen i branschen. Arbetet för att förbättra säkerheten vid mobila maskiner och arbetsfordon bör göras av branschaktörer tillsammans med Arbetsmiljöverket. Tommy Eriksson hänvisar också till erfarenheter från finsk industri, där en kartläggning av 277 allvarliga olyckor (varav 198 dödsolyckor) visade att mellan 84–94 procent av olyckorna berodde på mänskliga faktorer och/eller avsaknad av eller bristande efterlevnad av rutiner. Bland mindre erfarna arbetare fanns kunskapsbrister: de visste inte hur man skulle göra, de kunde inte rutinerna. Erfarna arbetare kände däremot till riskerna och rutinerna – men de ”tog genvägar”, vilket beror på beteendefaktorer. 41 "Det är vanligt att företagen fuskar med att göra specifika bedömningar för enskilda arbetsmoment.” Tommy Eriksson