Stenkoll 1
DRIVMEDELSPRISER Flera faktorer bakom skenande pr
iser Vägen till ett fossilfritt samhälle påverkas av kriget i Ukraina och andra omvärldsfaktorer. Det oroliga läget pressar upp priserna på drivmedel, såväl bensin och diesel som biodrivmedel. TEXT: Hans Lundgren FOTO: Drivkraft Sverige P riserna på bensin och diesel i Sverige har nått rekordnivåer under vintern. Den senare tiden har priset växlat både upp och ner – dock mest uppåt. Omvärlden påverkar hur prisutvecklingen ser ut, menar Jessica Alenius, VD för drivmedelbranschens organisation Drivkraft Sverige. En faktor är pandemin. När den rasade som värst sjönk priserna, produktionen minskade och transporterna blev färre. – Nu är den förhoppningsvis över, samhället återstartar och vi får en ökad efterfrågan på transporter. Det leder till en prisökning på råolja som driver upp drivmedelspriserna, säger Jessica Alenius. Sedan kom kriget. Den 24 februari insom används i produktionen av biodrivmedel. Utbudet minskar till följd av kriget. Drivkraft Sverige pekar också på valutaeffekten som en viktig faktor för prisutvecklingen. Vid stora kriser försvagas en liten valuta som kronan gentemot dollarn. Oljan betalas i dollar, vilket gör att det blir dyrare för Sverige, enligt Jessica Alenius. "Oljan betalas i dollar vilket gör att det blir dyrare för Sverige." Jessica Alenius vaderade Ryssland Ukraina. Råoljepriset steg kraftigt, något som fick följder för drivmedelspriserna. Stora raffinaderier började fasa ut handeln med den ryska oljan, utbudet på råoljan minskade – priserna steg. – Oljan är världens mest handlade produkt och oerhört priskänslig, säger Jessica Alenius. Sverige är dock inte så beroende av den ryska oljan. I december 2021 stod den ryska råoljan för åtta procent av den svenska importen. Och den kommer fortsätta att minska. Men biodrivmedlen påverkas också av kriget. Ukraina och Ryssland är stora producenter och även exportörer av jordbruksprodukter En annan omständighet som påverkar just de svenska priserna är reduktionsplikten för bensin och diesel. Den infördes 1 juli 2018 och är ett verktyg för att minska transportsektorns klimatutsläpp. Mer biodrivmedel ska blandas in i de fossila drivmedlen. Reduktionsplikten ska öka succesivt fram till 2030. Biodrivmedel är dyrare än andra produkter, vilket leder till stigande dieselpriser. – Reduktionsplikten har en stor fördel i att den ska leda till minskade utsläpp och gör att vi kan nå klimatmålen. Det är en omställning som vi ställer oss bakom. Men baksidan av myntet är att biodrivmedlen är en bristvara och dyrare att framställa än de fossila. Det gör att priserna i Sverige ökar, säger Jessica Alenius. Som en följd av de höga priserna på bensin och diesel har regeringen beslutat att reduktionsplikten inte ska höjas nästa år utan ligga kvar på årets nivå, alltså 30,5 procent biodrivmedel i diesel och 7,8 procent i bensin. Tanken är att reduktionsplikten för diesel ska ligga på 66 procent 2030. Effekterna av reduktionsplikten ska granskas regelbundet. I år har Energimyndigheten fått i uppdrag att göra en fullständig analys av vad reduktionsplikten inneburit för företag och hushåll. Analysen har tidigarelagts och ska redovisas den 15 september. Den ska ta ställning till vilka reduktions44 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 160