MES 1
Johan Michelson, VD för BWH Hotels Skandinavien S
MART LOGISTIK – EN FRAMGÅNGSFAKTOR VID BYGGNATIONEN AV HOTELL DRAKEN FOTO: ELEKTROSKANDIA Vid Järntorget reser sig nu nybyggda hotell Draken, som med sina 34 våningar är Göteborgs högsta hotellbyggnad. Att bygga en mer än 100 meter hög byggnad på en liten yta, mitt i centrala Göteborg krävde smarta logistiklösningar, precisa leveranser och ett nära samarbete med alla inblandade. Byggnationen av hotell Draken ingår som är en del av detaljplanen för Masthuggskajen som under de kommande åren kommer utvecklas med bland annat nybyggnation av bostäder, butiker, restauranger och kontor. Med byggstart 2019 har det omfattande projektet bestått av två huvuddelar, byggnation av hotell Draken med 474 rum och en yta på 26 000 kvm och ombyggnation av Folkets Hus/Biograf Draken med en yta om cirka 7 000 kvm. Fastighetsägare är Balder, totalentreprenör är K21 och hyresgäst är Strawberry/ Clarion Hotel® Draken. I samband med att offerter och kalkyler skulle göras kontaktade Henrik Sandberg, projektledare på Emil Lundgren Göteborg, Elektroskandia för att få förslag på hur ett samarbete skulle kunna se ut. - Vi insåg snabbt att avgörande för att det här skulle fungera var att vi kunde få till en bra logistiklösning. Det är stora utmaningar när man ska bygga ett över 100 meter högt hus mitt inne i staden. Det fanns i stort sett inga uppställningsytor samtidigt som stora mängder materiel skulle levereras och dessutom fick leveranser bara ske vissa tider. Och förutom detta så skedde projektet i tider av komponentbrist, vilket krävde planering och beställning i mycket god tid, säger Henrik Sandberg. Pre Opening av hotell Draken skedde den 21 september då Jill Johnsson hade premiär för sin show och de första hotellgästerna flyttade in den 1 oktober. FAKTA Clarion Hotel® Draken Antal hotellrum: 474 Antal våningar: 34 Byggnadens höjd: 100 meter + Konferenslokaler: 18 (den största rymmer 700 personer) Byggstart: 2019. ® BWH Hotels satsar stort på varumärket Aiden och tar nu plats även på den svenska och norska hotellkartan. Sju nya hotell lanseras vilket gör Aiden till ett av Skandinaviens snabbast växande hotellvarumärken. I februari gick startskottet för Aiden i danska Herning och nu fortsätter den skandinaviska expansionen med full fart även på övriga marknader. På BWH Hotels har man aldrig tidigare sett ett så stort intresse från såväl fastighetsägare som aktörer i hotellbranschen och ser fram emot att tillsammans med hotelloperatören CIC Hospitality ta ytterligare mark. -Det finns ett enormt intresse för Aiden i Skandinavien vilket vi är otroligt glada över. Vi lanserade Aiden för att kunna erbjuda medvetna resenärer ett modernt boende och att vi nu kan möta efterfrågan gör att vi känner oss ännu mer laddade till att satsa stort. Tillsammans med CIC kommer vi att fortsatt expandera varumärket på alla våra marknader och vi ser fram emot att kunna presentera flera nya hotell för våra resenärer, säger Johan Michelson, VD för BWH Hotels Skandinavien. I Norge kommer två nya Aiden-hotell att lanseras inom kort - ett i Trondheim samt ett i Evernes. På den svenska marknaden kommer fem nya Aiden-hotell att lanseras under hösten. Först ut är Aiden by Best Western Stockholm Solna, tidigare Hotel by Maude. Övriga fyra hotell är tidigare Connect Hotels, vilka numera ägs av CIC Hospitality, belägna i Skavsta, Arlanda, Kista samt i Stockholm City. CIC övertar även Maudes Hotel Solna Business Park, vilket blir Best Western, samt Connect Stockholm som kommer att ligga under Best Westerns varumärke Sure Hotel. I och med expansionen ger sig nu hotelloperatören CIC Hospitality in på den svenska marknaden – något som man ser som ett viktigt steg för utvecklingen av Aiden i Skandinavien. -Att vi nu kliver in på den svenska marknaden är otroligt spännande. Det är en enorm satsning vi gör och ser att det här bara är början då vi märker ett behov av det som Aiden erbjuder och som står starkt i konkurrensen på marknaden, säger Matthias Tanski, CEO för CIC Hospitality. ® VARUMÄRKET AIDEN TAR GREPPET OM SKANDINAVIEN FOTO: CREATIVE COMMONS 11