MES 1
KRÖNIKA Jessica Kling Advokat, Maminza Advokatbyr
å AB KAN VISSELBLÅSARE SKAPA FÖRTROENDE? Nu i december genomförs det sista steget i visselblåsarlagen, vilket innebär att alla verksamheter med minst 50 anställda måsta ha en visselblåsarfunktion. Även om majoriteten av företag i Sverige klassificeras som små eller medelstora (det vill säga med färre än 50 anställda) kommer lagen att få en större utbredning än vad den tidigare haft. För de företag som måste inrätta en visselblåsarfunktion (det vill säga en funktion för rapportering av missförhållanden inom verksamheten) kommer det givetvis innebära en ökad kostnad och ytterligare administration för att följa lagens regler. Det finns idag å andra sidan redan en uppsjö av leverantörer av såväl system som hantering av visselblåsarfunktioner, men det tål ändock att påtalas att både kostnader och administration inom verksamheten kommer påverkas. Även om dessa delar kan ses som negativa genom att för verksamheten skapa ytterligare lager av regler att hantera, ska inte syftet och vad det kan medföra försummas. Visselblåsarlagen är till för att tillförsäkra att personer kopplade till en verksamhet (som omfattas av lagen) ska ha både rätt och möjlighet att anmäla missförhållanden inom verksamheten. Det kan röra sig om allt ifrån mindre missförhållanden till större alarmerande brister. En visselblåsare ska kunna nyttja sin rätt utan risk för någon form av bestraffning. Givetvis får syftet i denna del tillskrivas just ett skydd för personen som anmäler ett missförhållande – men i ett större perspektiv torde även andra syften och mervärden för verksamheten kunna identifieras. Om visselblåsarfunktionen används rätt kan det bli ett effektivt verktyg för att fånga upp missförhållanden, eller potentiella missförhållanden, redan i ett tidigt skede. Att fånga upp dessa delar och vidta åtgärder ger ett mer värde i att verksamheten kan förbättras. En korrekt och välskött verksamhet genererar i regel en större effektivitet, vilket i sin tur vanligen leder till förbättrad lönsamhet. Och lönsamhet, eller med andra ord att ett företag genererar vinst till sina ägare, är grundsyftet i de allra flesta företagen. En välskött verksamhet skapar även förtroende. Detta inte bara gentemot de egna anställda, utan även i förhållande till kunder, leverantörer och allmänheten. I dagens digitala och föränderliga samhälle är det ack så viktigt att bygga ett starkt varumärke för att nå igenom bruset – och finns ett etablerat förtroendekapital gentemot exempelvis allmänhet, kunder eller leverantörer kommer verksamheten sannolikt nå igenom brus enklare än om sådant kapital inte finns. En fara med en visselblåsarfunktion kan å andra sidan vara att den missbrukas och osann information eller rykten börjar florera. Men som vanligt; med rätt verktyg och styrning (för visselblåsarfunktionen) torde dessa risker kunna hållas till minimum och det torde även bli självsanerande om visselblåsarfunktionen är, för verksamheten, rätt utformad. Även om din verksamhet inte träffas av lagen, utan tillhör den majoritet av små och medelstora företag som inte behöver en visselblåsarfunktion, kan det finnas anledning att fundera över om inte en sådan funktion kan vara lämplig att inrätta ändå. Detta som ett led i att etablera sig som en seriös aktör på marknaden, bygga förtroende på marknaden och visa på att missförhållande inom den egna verksamheten inte tolereras. Kanske kan det vara ett led i er strategi för att bygga ett starkt varumärke? ® 26