Nöjesnytt Helsingborg 1
– När jag arbetar med ett konstnärligt projekt so
m detta ställer jag mig helt enkelt en mängd av frågor som rör mina estetiska mål. Rent konkret i det här fallet utforskar jag bland annat hur Fredriksdal kan använda sig utav AR för att vädra de annars dammiga arkiven och ge platsen fler lager av förståelse och liv till betraktaren, förklarar han. Love Antell menar att han ser väldigt många användningsområden för den här typen av teknik på ett kulturrikt ställe som Fredriksdal. Det blir nämligen väldigt stämningsfullt att vara på en plats och höra, se, och känna den på flera olika sätt. – Det blir en annat typ av intryck än att gå till ett traditionellt museum som oftast är fyllt med skyltar och informativa texter. Friluftsmuseet i Fredriksdal är i mångt och mycket en upplevelse där man taktilt får känna den här platsen och dess historia, berättar han. Verket tas del utav genom en applikation på användarens telefon och tar fäste vid 11 olika platser på Fredriksdal där musikstyckena och bilderna tillämpas. Det är skapat som en karta vilket som helhet blir en promenad. Love Antell berättar att perioden då verket ska ställas ut ännu inte är bestämt, men att det möjligen skulle kunna bli en gemensam utställning med hans konstverk och Kristina Müntzings. – Det hade varit jättekul för det har varit väldigt mycket jobb och intryck men snart åker jag härifrån och då kommer allt i princip ta slut för nu. Jag har ju varit mycket i Helsingborg tidigare och spelat med mitt band Florence Valentin flera gånger på Tivoli, Sofiero och en stadsfest för några år sedan. Det är först nu när jag har läst på om stadens historia och fått massa rundvandringar som jag har fått en helt annan relation till platsen. Jag och Kristina har varit överallt och fått ett enormt fint mottagande. Vi har träffat folk som jobbar på kulturförvaltningen, inom stadsplanering. En av de roligaste grejerna är att vi har fått komma med tankar, idéer och förslag runt problemställningar till den nya stadsdelen Östra Ramlösa. Love Antell berättar att han har en mastersexamen i fine arts och började dessutom plugga offentlig gestaltning i ett år, under pandemin. Däremot har han aldrig tidigare arbetat med offentlig konst förutom de av hans verk som köpts in till skolor och liknande av kommuner. Därför tycker han att det har varit särskilt kul att börja arbeta med det i en växande stad som Helsingborg. – Helsingborg är likt Göteborg, där jag bor nu för tiden, en gammal industristad med hamnen som viktig centralpunkt. Men en stor skillnad är att Helsingborg har en väldigt borgerlig prägel. Det blev så till följd av stora donationer från exempelvis Konsul Persson, som gjorde att stadsrummet byggdes om helt under 1800-talet. – Just det har jag fascinerats av och tänkt mycket på i mitt eget verk, för Fredriksdal är också en donation, från Gisela von Trapp, i slutet av 1800-talet. Därför var Fredriksdal en stor del av omvandlingen av staden och det får mig att tänka på hur städer byggs upp, vilka identiteter vi skapar på en plats och vad som blir rådande under långt tid. Det har varit helt otroligt spännande att dyka ner i, säger han med glädjande. Love Antell tycker att det har varit otroligt kul att få träffa experter på Helsingborgs historia och som har delat med sig och tagit emot honom med öppna armar. Han säger att han tror att det är få som får vara med om en sån grej. – Vi har haft som en ständig dialog i flera veckor och bollat tankar och idéer. Det har varit kul att vara bidragande i den kreativa analysen, men egentligen måste jag bara få vara i ett läge där jag bara gör. På frågan om ifall han känner att han har kontribuerat till staden och dess kulturliv svarar han tveksamt men hoppingivande. – Jag hoppas verkligen att jag har bidragit med något viktigt som konstnär. Om jag jobbar helt själv med någonting, exempelvis att göra en skiva, då är det bara upp till mig att göra den. Jag behöver egentligen bara tänka på vad jag själv vill 16 | nojesnytthelsingborg.se