Stenkoll 1
VINJETT Rådmannen Peter Ardö, som lett utredninge
n, presenterade förslagen under ett seminarium som Svenskt Näringsliv arrangerade. Men han ser några orosmoment för framtiden. – Det är positivt med en ny utredning, men jag är lite rädd för att man inte gör det som föreslås i den aktuella utredningen. Det är viktigt att flera förslag genomförs snarast möjligt. Det gäller också att förslagen implementeras i alla led av handläggningen hos myndigheterna. Flera förslag kan få effekt omedelbart, men de är beroende av förstärkta resurser och kompetens, liksom tydligare styrning av myndigheter från centralt håll. Något som SBMI säger blankt nej till är att införa någon form av ”grön gräddfil”, där vissa verksamheter som bedöms bidra särskilt till klimatomställningen skulle få förtur till en snabbare prövning. Det skulle göra processen mer rättsosäker, och tillföra ytterligare ett moment i en redan alltför omfattande och komplicerad process. Miljöprövningsutredningen säger också nej till att införa en sådan förtur och tycker det är olämpligt och rättsosäkert. Samma bedömning gjorde en tidigare statlig utredning från 2018 (Anpassad miljöprövning för en grön omställning), som också ansåg att det inte vore ändamålsenligt. Trots att två olika utredningar alltså avvisat tanken på särskild miljöförtur tror Mårten Sohlman ändå inte att frågan är politiskt död. Flera remissinstanser tycker att en sådan ”gräddfil” bör införas, bland annat batterifabriken Northvolt. Enligt Mårten Sohlman är effektivare miljötillståndsprocesser nödvändiga för att främja omställningen till ett cirkulärt samhällsbyggande. Utdragna 20 Utredningens förslag tar steg, om än ganska små, i rätt riktning, säger Jakob Ekesbo, Setterwalls Advokatbyrå. processer med oförutsägbart utfall är en av de största utmaningarna för branschens klimatomställning. Jakob Ekesbo, advokat på Setterwalls advokatbyrå, har varit projektledare för sammanställningen av SBMIs remissvar, och samlat in synpunkter från medlemsföretagen. – Utredningens förslag tar steg, om än ganska små, i rätt riktning. De bästa delarna är att det ska bli enklare att ändra en verksamhet och större flexibilitet för verksamheter som redan har tillstånd. Det blir lättare att ändra villkor när det behövs. Och det blir en tydligare gräns när det räcker med anmälan och inte tillståndsplikt för en verksamhet. Det finns flera fördelar i utredningen, enligt Jakob Ekesbo. – Det är bra att man tydliggör processledningen, att man ska jobba med tidsplaner och att det i större utsträckning ska hållas muntliga förberedelser i större mål. Det ska bli lättare att avgöra mål utan huvudförhandling. Man ska identifiera skiljelinjer så tidigt som möjligt i processen. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 162