Stenkoll 1
BR AN SC H PROFILEN KLAS HERMELIN Det finns få, o
m ens någon, yrkesman som vet lika mycket om hur man bygger vägar som Trafikverkets Klas Hermelin. Han har nämligen, i stora drag, sysslat med just den frågan i hela sitt yrkesliv. TEXT: Niclas Kindvall las Hermelin gick raka vägen från skolbänken på KTH till forskarbänken på VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut. Även om det inte skulle bli särskilt mycket stillasittande. – Att det blev vägar var nog egentligen en slump, berättar han. På något sätt blev jag placerad där och upptäckte att jag trivdes. De första åren var vi mycket ute och gjorde fältarbeten, över hela Sverige. Då lärde vi oss mycket, det var nyttigt att lära känna materialen och hur de fungerade i vägkonstruktionerna. Framför allt arbetade Klas Hermelin och hans kollegor med obundna material, hur de skulle packas och hur man kunde kontrollera packningen. Arbetet 38 Bild från 1990-talet. Mätning med lätt fallvikt på obundet lager. "Är man så nyfiken som jag då lär man sig en del genom åren." Klas Hermelin resulterade så småningom i det regelverk som används för uttäckande packningskontroll (YPK). – När jag började arbeta så byggde mycket av den kunskap vi hade på erfarenhet. Det stämmer väl i viss grad fortfarande men det har blivit svårare att använda sig av tidigare erfarenheter. Han säger att då Vägverket (som myndigheten hette fram till 2010) byggde i egen regi fick man en annan kontinuitet, de som byggde vägen kunde också följa dess utveckling och dra lärdomar. Samtidigt menar han att erfarenhet i just det här fallet också kan vara knepigt. Detta eftersom lasterna, som en väg ska tåla, ökat kraftigt över tid och klimatet förändras. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 162