Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON N
ya Bonus malus blir hård mot hantverkarbilar I regeringens kommande Bonus malus-förslag, vilket väntas träda i kraft den 1 april 2021, drabbas förbränningsmotordrivna lätta lastbilar ännu hårdare än i dag. Vinnare är rena elbilar som får högre bonus medan laddhybrider får lägre. Det nya Bonus malus-förslaget väntas träda i kraft den 1 april 2021. Vinnare är rena elbilar vilka får en ökning av stödet från 60 000- till 70 000 kronor. Ja, i dag erbjuds ett fåtal rena lätta elbilar i samtliga storleksklasser vilka kan utnyttja bonusen, och fl er är på väg. Men, inom en överskådlig framtid kommer fl ertalet av hantverkarbilarna att drivas av förbränningsmotorer. Främst därför att tillgången på elbilar är otillräcklig och att bristen på räckvidd ännu så länge begränsar användningsområdena. De för samhället så viktiga, och skattemässigt redan hårt belastade dieselbilarna, blir ännu högre beskattade. I regeringens nya förslag sänks nämligen gränsen för malus från 95 gram per kilometer till 90 gram. Samtidigt höjs beloppet till 107 kronor per gram över 90 gram samt 132 kronor per gram för utsläpp högre än 130 gram. Dagens skattenivå är 82 respektive 107 kronor. I det nya förslaget minskas också bonusen till laddhybrider. Så här glad ser Fredrik ut när han inser att bonusen på en eldriven Nissan e-NV200 kan höjas från 60 000till 70 000 kronor den 1 april 2021. I dag delas bonus ut till laddhybrider som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer. Ett gränsvärde som nu sänks till 60 gram. Samtidigt sänks det högsta beloppet för laddhybrider till 45 000 kronor från dagens 60 000 kronor. Säljstart i Sverige för nya eldrivna Mercedes Sprinter Den eldrivna versionen av Mercedes Sprinter introduceras nu i Sverige med ett pris från 737 375 kronor, inklusive moms. 832 375 med ett större batteri. Från början endast i versionen med 11 kubikmeter lastvolym i 3,5-tonsskåpet. Bilen fi nns med två alternativa batteripaket, placerade under skåputrymmets golv, på antingen 55 kW/h eller 44 kWh. Med det första batteriet är räckvidden enligt WLTP-normen upp mot 15 mil och maxlasten är 800 kg. Med det mindre batteriet ökar maxlasten till ungefär 950 kg medans räckvidden minskar till cirka 11,5 mil. Elmotorn är på 85 kW/110 hk och vridmomentet är 295 Nm. Bromskraft återvinningen kan ställas in i fl era steg. Förbrukningen anges till 3,2-3,7 kWh per mil. I november introduceras den eldrivna versionen av Mercedes Sprinter i Sverige. Fiat och Waymo samarbetar om självgående transportbilar FCA, Fiat-Chrysler, fortsätter nu sitt fyra år gamla samarbete med amerikanska Waymo beträff ande självkörande personbilar genom att låta Google-företaget Waymo ansvara för tekniken i koncernens kommande fordon, alltså även transportbilar. Första steget är att provköra tekniken i en Ram ProMaster, alltså den amerikanska versionen av Fiat Ducato. När, snarare än om, samgåendet mellan FCA och PSA gått igenom innebär detta att tekniken även lär användas i transportbilar från Citroën, Peugeot och Opel samt sannolikt även i Toyota. På transportbilssidan har Waymo redan ett samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen. FCA och Waymo testar tekniken för självkörande transportbilar i en Ram ProMaster, alltså USA-versionen av Fiat Ducato. 22 BYGGAREN ¬ 7 2020 CHRISTER ANDERSSON CHRISTER ANDERSSON WAYMO