Byggaren 1
passageraren. Tyvärr ej låsbart. Ovanför vindruta
n hänger en bra hylla uppdelad på tre fack. Märkligt nog saknas en fällbar arbetsyta ur ryggstödet på mittplatsen. En sådan fi nns naturligtvis i tillvalslistan. Däremot kan man vika upp båda passagerarsätena för att frilägga förvaring. Sikten framåt och åt sidorna är god och backspeglarna med vidvinkelspeglar i botten är stora. En miss är dock att stolpen för förarplatsens elmanövrerade sidoruta skymmer backspegeln. Speglarna kompletteras av en svåravläst digital backkamera. Dessutom av en vidvinkelspegel på passagerarsidans solskydd. Solskydden klarar även av att skydda mot sidoljus. Däremot går inte vindrutetorkaren tillräckligt långt ut till vänster. Beträff ande säkerheten är naturligtvis trepunktsbälten standard på alla tre platserna. Justerbara i höjdled på ytterplatserna. Däremot är det sorgligt att passagerarkrockkudde/kuddar inte är standard. Finns som tillval. Bältesvarnare enbart på förarplats. I övrigt fi nns innerbelysning i taket fram med riktade läslampor åt båda sidorna. Kurvhandtag i taket på passagerarsidan. Vi saknar handtag på vindrutestolparna för att underlätta insteg. Under den tunga ljudisolerade motorhuven är det gott om plats. Längst ner i botten hittar man elmotorn, vilken vi berättat om inledningsvis. Förarens få kontroller och påfyllningar är hyfsat åtkomliga. Gäller även lampbyten. Det blir dock en hel del klättrande. Bra att det fi nns en stänkplåt under motorn. Åtkomligheten till det 10,8 kubikmeter stora skåpet är god med 176 centimeter bred sidodörrsöppning. Bakdörrarna, i hela skåpets höjd, spärrar i 90 graders öppning men inte i 180 grader, varför de lätt blåser igen eller stänger sig själv i uppförslut. Laminatklädsel på golv, väggar och tak. Bra ledbelysning på två ställen i taket. Hjulhusen är plastinklädda. Åtta stora öglor för surrning av last i golvet och sex mindre på sidorna på dörrkarmen bak. Instegshantag i midjehöjd vid sidodörren och på höger sida bak. Med sin stela bakaxel och längsgående bladfj ädrar klarar Master Z-E. sin maxlast även om den är något vindkänslig och lätt instabil samt sen i reaktionerna på styrutslag. Och det blir mycket vevande med 3,75 rattvarv. Elmotorn på 57 kW/76 hk ger synnerligen dåliga prestanda. Klart sämst av. Högt insteg till en förarhytt som är OK för föraren men som har brister beträff ande säkerhet och komfort för passagerna. Speglingar i vindrutan och andra smådetaljer stör. BYGGAREN¬7 2020 Ändå lider man inte så mycket av det så länge man håller sig i tät stadstrafi k på grund av elmotorns vridmoment. Här skiljer sig Bakdörrarna i skåpets höjd låser tyvärr inte när de öppnas i 180 grader. Inklätt skåp och bra med lastsäkringsöglor. En bred skjutdörr på sidan underlättar lastning med truck 25 Renault Master Z.E. L2H2 3 100 kg Pris, inkl. moms: 712 375 kr. Vårt provexemplar: 727 625 kr. Fordonsskatt: 360 kr. Miljöbilsbonus 60 000 kr. Garantier: Tillverkargaranti 2 år, obegränsad körsträcka + lokalt förlängd garanti till 3 år eller 10 000 mil. Rost, 5 år. Lack, 3 år. Elektronik, 3 år. Vagnskada, 3 år. Batteri, 5 år eller 10 000 mil. 2 år med obegränsad körsträcka. (El-drivlinegaranti + batteri). Serviceintervaller: 2 år eller 4 000 mil. Motor: Elmotor. Max eff ekt 57 kW/76 hk. Max vridmoment 225 Nm. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Batteri: 33 kWh, litiumjon. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Elförbrukning: Testcykel WLTP. Räckvidd 10,8 mil. Räckvidd stad, 142 km. Elenergiförbrukning blandad, 258 Wh/km. Byggarens räckvidd med maxlast 10,0 mil. Prestanda: 0-100 km/tim, ca 25,0 sek. Full last, ca 32,0 sek. (0-70 km/tim, ca 10,3 sek. Full last, ca 14,2 sek). Toppfart 100 km/tim, hastighetsbegränsad. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 554,8/207,0 (247,0 med backspeglar)/249,9 cm. Axelavstånd, 368,2 cm. Lastutrymme: Längd golv, 308,3 cm I midjehöjd 303,3 cm. Bredd 176,5 cm. Bredd mellan hjulhus, 138,0 cm. Höjd 189,4 cm. Skåpvolym, 10,8 m3. Tjänstevikt/maxlast, 2 044/1 056 kg. Ej släp. Master Z.E. från merparten av övriga elbilar där det är lätt att få hjulspinn. I Master Z.E. händer ingenting när man trampar på gasen och sen segar den sig iväg. På landsvägen är bilen på gränsen till trafi kfarlig. Exempelvis vid fi lbyten eller när man skall accelerera in på motorväg. 0-100 km/ tim tar över en halv minut. 0-70 km/tim klockade vi på cirka 14,2 sekunder med fullastad bil. Från Renaults drivlina hörs ett icke störande dovt vinande i låg fart. Annars är det tyst. Ljudnivån var låg på landsväg. Vid bilens begränsade toppfart på 100 km/tim är det däck- och vindbrus som dominerar och vi mätte upp 66 decibel, vid 90 km/tim 65 decibel och vid 70 km/tim 64 decibel. Beträff ande elförbrukning och räckvidd anger Renault att bilen skall klara 12 mil vid verkliga körförhållanden. Enligt testcykeln WLTP är räckvidden 10,8 mil. Elenergiförbrukning, blandad, är 258 kWh/ km. Byggarens räckvidd med maxlast blev cirka 10,0 mil.