Forpackningsguiden_2024 1
KAPITEL 2 KONSUMENTFÖRPACKNINGAR Hållbar märkning
och exponering Märkning Märkningen på konsument förpackningen ska omfatta streckkod (framtagen enligt GS1 standard) och klartextinformation, till exempel innehållsdeklaration. Läs mera i ”Rätt märkning – en del av din produkt och ditt varumärke” på www.ecr.se, som är framtagen gemensamt av SvDH, DLF och GS1. Om förpackningen innehåller en hälso- eller miljöfarlig vara, krävs dessutom särskild märkning. All märkning måste kunna läsas under förpackningens hela livslängd – det vill säga minst lika länge som bäst före-datum anger. 2D- koder på förpackningen ger en möjlighet för producenterna att kommunicera med konsumenten genom att lägga in mer information utöver GTIN t.ex. vikt, bäst före-datum, batchnummer och serienummer. Via 2D-koden kan man länka till standardiserade webbsidor (GS1 Standard Digital Link) som ger mer produktinformation och direktkommunikation med konsument. 2D-koden kan skannas av alla nyare smartphones med hjälp av mobilkameran. 2D-koder ger en unik möjlighet för leverantören/producenten att kommunicera information om produkten. I framtiden kan matsvinn minskas genom att produkter märkta med en 2D-kod automatiskt får ett sänkt pris i utgångskassan när produkten närmar sig sitt bäst före-datum. För mer info se kapitel sex Märkning. Står förpackningen på en bricka, måste märkningen vara väl synlig ovanför brickans kant. Andra benämningar på konsument förpackning kan vara: Consumer Unit Kfp K-pack Primärförpackning Multipack Flerpack Innerförpackning KP 15