Forpackningsguiden_2024 1
ECR (Efficient Consumer Respons) Europe startades
i slutet av 90-talet. Bakgrunden var att nya rön inom varuförsörjningsområdet visade att dagligvaruhandeln och dess leverantörer kunde tillgodose konsumenternas behov bättre, snabbare och mer effektivt genom att samarbeta i branschgemensamma och samtidigt konkurrensneutrala frågor. Ytterligare faktorer som bidrog till att ECR-rörelsen tog fart var förbättringar inom informationstekniken, ökande konkurrens, globalisering och den nya större europeiska marknaden som gjorde det möjligt att flytta varor och tjänster enklare över landsgränser. Samtidigt utvecklades konsumentefterfrågan till att fokusera på fler faktorer än tidigare, som bättre sortiment, lättillgänglighet, kvalitet och produktsäkerhet. Alla dessa faktorer medförde en fundamental förändring när det gäller branschens arbetssätt. Den traditionella uppdelningen mellan leverantörer på en sida och handel på den andra förändrades. ECR har bidragit till, och bidrar fortsättningsvis till, att ta bort onödiga kostnader i varuflödeskedjan. Därmed ökar nyttan för konsumenterna. Effekterna har varit stora för branschen och ECR:s-arbetssättet fortsätter att ge positiva utslag. ECR handlar om att skapa en helhetssyn i hela värde kedjan under varans väg från underleverantörer, producenter och detaljister till konsument. Nytta för konsumenten är ECR:s ledstjärna. Allt arbete syftar till att öka effektiviteten i varu- och informationsflödet och skapa mervärde för konsumenten. ECR Sverige drivs i projektform där organisationen är uppdelad i tre grupper: • Retail Demand som fokuserar på försäljningssidan, exempelvis genom utbildningar och tidsfönster för sortimentsrevideringar. • Retail Supply som strävar efter att förbättra och effektivisera logistikflöden. • Foodservice som effektiviserar restaurang- och grossistsamarbeten. ECR Sveriges uppgift och mål är att: • Sprida kunskap om ECR till samtliga aktörer inom den svenska dagligvarubranschen. • Utgöra en konkurrensneutral plattform för dialog och samarbete med konsumentnytta som främsta mål. • Ta initiativ och medverka till branschaktiviteter inom ECR-området och genomföra utredningar och projekt när konkurrensneutrala förutsättningar finns. • Genomföra utbildningar under namnet ECR-Academy för olika nivåer i branschföretagen. ECR Europe bildades 1994. Två år senare bildades ECR Sverige av DLF (Dagligvaruleverantörerna) och SvDH (Svensk Dagligvaruhandel). För mer information se www.ecr.se och www.ecr-community.org/ Dagligvaruleverantörerna (DLF) Svensk Dagligvaruhandel (SvDH) DLF, Dagligvaruleverantörerna, är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. DLF och dess dotterbolag DLF Service AB skapar förutsättningar för en effektiv, innovativ och hållbar dagligvaruindustri genom att förmedla affärsrelevant kunskap, erbjuda inspirerande och utvecklande mötesplatser samt driva och utveckla effektiva branschbolag. www.dlf.se Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross Sverige AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Svensk Dagligvaruhandel äger, tillsammans med framför allt DLF (Dagligvaruleverantörerna), ett antal bolag som har till uppgift att effektivisera flöden i dagligvarubranschen. Det är också ett sätt för branschen att ta ansvar för bland annat återvinning av förpackningsmaterial samt livsmedelssäkerheten genom ökad spårbarhet. www.svdh.se 3