Forpackningsguiden_2024 1
KAPITEL 4 PALLAR Byta, hyra eller fakturera helpa
ll? Helpall som inte är av karaktären engångspall hanteras i någon av nedan system. SRSpall från Svenska Retursystem Svenska Retursystem har användaravgift samt dygnshyra på SRS helpall, och SRS halvpall är belagd med pant. SRS Helpall registreras och administreras i Svenska Retursystems webbportal (Smart pooling). SRS Helpall behöver inte besiktigas och inget pallbyte eller PÖS(pallöverföringssystem) förekommer (se EUR/ EPAL-pall nedan). SRS helpall är en poolingpall med en cirkulär hållbar affärsmodell. Fördelarna med SRS helpall är att den är mer hygienisk i produktion, lager och i butik. SRS helpall har även en betydande positiv effekt på CO2 -avtrycket jämfört med en träpall. SRS helpallen väger ca 10 kg mindre än en godkänd träpall (EUR/EPAL, CHEP, LPR), vilket har en positiv effekt på transporter och ergonomi vid manuell hantering. SRS pallarna får inte märkas med etiketter. Se www.retursystem.se CHEP och LPRpall CHEP- och LPR-pall är en blå respektive röd pooling helpall som disponeras till en kostnad. Antingen ingår kostnaden i priset på varan eller så faktureras den separat. Helpallen behöver inte besiktigas och inget pallbyte eller PÖS (pallöverföringssystem) förekommer (se EUR/EPAL-pall nedan). Helpallarna ”hyr” du från CHEP eller LPR den tid du behöver från produktion till dess att den skickas vidare till en mottagare där CHEP eller LPR hämtar upp tomma pallar för service och återanvändning. Pooling är en cirkulär hållbar affärsmodell. Observera att dimensioner och tolerans för vad som klassas som en godkänd pall kan variera i förhållande till EUR/EPAL och DNV:s sorteringsregler (se stycke Godkänd EUR/ EPAL), exempelvis tunnelhöjden. Viktigt att säkerställa detta om pallarna ska hanteras i automatiska flöden. Se www.chep.com och www.lpr.eu. EUR/EPALpall (standard SS-En 13698-1) EUR/EPAL-pallen kan hanteras på flera olika sätt mellan säljare, transportör och köpare. Det är upp till parterna att komma överens. De tre vanligaste sätten att hantera EUR/EPAL-pall är: PÖS Pallöverföringssystemet reglerar mot avgift, byten av godkända EUR/EPAL pall via konton mellan anslutna medlemmar. Det vill säga både avsändare och mottagare måste vara ansluten i respektive administratörs system. Systemadministratörer i Sverige är de stora transportbolagen. Om eventuell skuld av EUR/EPAL ej regleras inom utsatt tid faktureras helpallarna. Då alla företag och transport örer som verkar i Sverige inte är medlemmar i PÖS, och inte heller vill reglera EUR-pallarna med faktura eller pallbyte (se nedan), förekommer uppgörelser där man för konto och reglerar pallsaldon mellan två och flera parter. Pallbyte Transportören kvitterar ut motsvarande mängd godkända EUR/EPAL pall mot levererade. Detta sker i samband eller i nära anslutning till leveransen mot pallkvitto. Faktura EUR/EPALpall som importeras/införs till Sverige faktureras ofta mottagaren, antingen direkt eller via priset på varan. Eftersom pallbyte över svensk gräns är svårhanterligt för transportören, faktureras oftast helpallarna. Då all hantering av EUR/EPAL-pallen ovan bygger på godkända pallar, och att begreppet ”godkänd” till viss del är en bedömningsfråga, kan EUR/EPAL-pallen leda till tvist. Säkerställ därför hur EUR/EPAL-pallen skall hanteras och regleras innan affär, både i affärsavtalet mellan köpare och säljare, och med eventuellt transportbolag. Godkänd EUR/EPALpall För att EUR/EPAL-pallen skall klassas som godkänd skall den vara tillverkad enligt UIC Code 435-2, Svensk standard (SS-EN 13698-1) eller motsvarande nationell standard. Se www.dnv.com/se och www.sis.se. Länk till sorteringsreglerna för godkänd EUR/EPAL https://www.dnv.com/siteassets/images/pdf-documents/sorteringsregler.pdf Branschen accepterar en mix av EUR/EPAL-märkning, pallen måste dock uppfylla kvalitetskraven enligt DNVs sorteringsregler för att klassas som godkänd. 36