Smögen & HÖST - VÅR Länk www.sotenasturism
Barkskeppet Oden - målning av O.P Kolsboe M/S Sot
en i bohuslänska farvatten Barkskeppet Prins Oscar - målning av Jacob Spin Smögens långväga segelsjöfart! SKEPP SOM TRAFIKERAT VÄRLDSHAVEN Som kapten ombord på barkskeppet Gunilla blev jag upphunnen av vår bygds mycket händelserika lokala sjöfartshistoria. Flera skepp har haft Smögen med omnejd som hemmahamn och trafikerat alla världshaven. dEt första historiska skeppet jag snubblade över var Barken Oden, som nästan hade identiska mått med storleken på min Gunilla. Oden seglade på världshaven för Smögenskeppare i nästan tjugotvå år. Oden seglades bl a av bröderna Stranne. För mig blev det oundvikligt att leta fram alla de andra vackra skeppen från Smögenområdet ur den historiska glömskan. barkskEppEt prins oscar byggdes ursprungligen för Handelshuset J Dickson & Co i Göteborg. Barken Prins Oscar omtalades av den samtida pressen för sin skönhet och elegans samt att hon var en snabbseglare. Familjen Dickson var en av släkterna i Göteborg som grundade Svenska Ostindiska Compagniet lite drygt 100 år tidigare. Det var knappast överraskande att Prins Oscar under sina första tjugo år kom att segla i köpenskap i samma asiatiska vatten som de gamla Ostindiefararna. Helt säkert fanns det sedan långt tillbaka en väletablerad handelskontakt mellan partredarfamiljerna på Smögen och Handelshuset Dickson i Göteborg. Prins Oscar såldes 1865 till Smögen. Hon seglade med Smögen som hemort ända fram tills hon efter ett haveri såldes som kondemnerad. Hon höggs upp i Le Havre Frankrike 1884. skonErtEn niord inköptes 1874 till ett partrederi på Smögen bestående av familjerna Christensson och Stranne. Lars Stranne blev Niords befälhavare. Den 22:e Maj 1898 var Niord på hemväg med last av kol från England. Hon skadades då svårt i en kollison med Göteborgsångaren Hermod och sjönk. Besättningen från Niord räddades då av ångaren Hermod och sattes iland i Newcastle. barkskEppEt odEn till ett partrederi på Smögen 1882. Hon kom att fortsätta i den lönsamma Norrländska Trävarufarten med returlast av engelskt kol hem. Barken Oden kom att vara Smögen trogen hela 22 år fram till den 22:e Januari 1904. skonErtEn hilda köptes av Fiskexportföretaget Häller & Odenberg 1903. Hon gjorde många och långa, tidvis svåra resor under Kapten Johanssons befäl upp till Lofoten och ända upp i Ishavet. skonErtEn niEls juEl köptes till Smögen av Häller & Odenberg 1906. Hon kom förutom frakter av sill, makrill och fisk ut till mottagare i Europa att användas som depå och moderfartyg för fiskeexpeditioner till Island. smögEn och vår skärgård har en rik och fantastisk historia att berätta om. Under berättarkvällarna ombord på M/S Soten har jag hur mycket anekdoter och berättelser som helst att ösa ur. De Smögare som på den tiden seglade på världshaven, såg misären i många av världens hamnar. Många av dem bestämde sig för att göra sitt framtida Smögen till en god och omtänksam plats i världen. Och så är det ju fortfarande! Det är det som gör att våra glada gäster väljer att besöka oss som turister. Om och om igen - år efter år! Välkommen och Njut! Göran Hahne Smögen & Smögen & 11