Utmärkt Örebro 1
Nu har 27-åriga Erik Thyrelius tillträtt rollen s
om vd på familjeägda skoföretaget Kavat. ERIK THYSELIUS NY VD FÖR SKOFÖRETAGET KAVAT Nu tillträder 27-åriga Erik Thyrelius rollen som vd för familjeägda skoföretaget Kavat som sedan 1945 har tillverkat slitstarka barnskor som håller över generationer. – Våra kunder förväntar sig bra kvalitet utan krångel. Att skorna håller länge gör dem dessutom prisvärda. Kvalitet och hållbarhet är begrepp som vi på Kavat haft med oss sedan starten 1945. Vi ska fortsätta göra det vi är bäst på; miljömärkta skor tillverkade med hantverksskicklighet, säger nya vd:n Erik Thyrelius i ett pressmeddelande. Kavat har fortfarande rötterna kvar i Kumla där bolaget grundades 1945. På huvudkontoret arbetar idag 25 medarbetare och här bedriver företaget även skomakeri och försäljning av såväl nya som återbrukade Kavatskor. 2017 invigde bolaget sin nya fabrik i Bosnien som idag sysselsätter 140 medarbetare. – Kavat var en av Sveriges sista skofabriker att flytta verksamheten utanför landets gränser när vi öppnade tillverkningen i Bosnien. I Travnik finns en lång tradition av skomakeri som sträcker sig över generationer, vilket är en av anledningarna till att vi byggde vår fabrik där. Vi är en av få aktörer i modeindustrin som äger vår egen fabrik, något jag tror få känner till. Det gör att vi kan påverka både arbetsmiljö och arbetsklimat för våra medarbetare, säger Erik. 2019 lanserade Kavat konceptet As New där kunder får 20 procent rabatt på nästa köp när de lämnar in sina gamla Kavatskor som renoveras och putsas upp av skomakare i Kumla, innan de säljs vidare. Kavat erbjuder även Repair Service där kunden skickar sina slitna skor med posten till Kumla och får tillbaka dem - renoverade från topp till tå. – Andelen sålda dam- och herrskor ökar för varje år. För att kunna driva egna butiker behövs den balsansen. Det finns inte en bättre testpublik än barn och de insikter de givit oss 15 under åren kommer vi fortsätta att applicera på alla våra skor, säger Erik. Kavats strategiska fokus de närmaste åren ligger på Skandinavien, Tyskland, Österrike och Schweiz. Kavat har återförsäljare i över 20 länder och Erik Thyrelius har enligt pressmeddelandet träffat de flesta. Kort efter studenten började han jobba på kontoret i Kumla och har sedan dess arbetat i olika roller inom bolaget på en internationell nivå med fokus på digitalisering, försäljning och marknadsföring. – Jag tycker om att arbeta kundnära. Att vara nära marknaden och samtidigt tänka produktion ger Kavat förutsättningar att från början tänka produktlivscykel. Vår affärsidé handlar i grund och botten om kvalitet och hantverk och det kanske förklarar varför våra skor håller längre, avslutar Erik Thyrelius.