Nollelva 1
T ycker du att du sett de flesta filmer förut så
stämmer det. Nästan alla större biofilmer är en variant av en tidigare succé. Som filmälskare är det lätt att bli trött på alla uppföljare och nyversioner och i stället ställa sig frågan - Vilken blir nästa stora originalfilm? Filmatiseringen av den populära tv-spelsserien ”Uncharted” går nu på biosalongerna runt om i landet. Kan Tom Holland som Nathan Drake bli nästa stora originalfilm på bio? STREAMINGTIPS Peacemaker HBO Max Förra året kom filmen “The Suicide Squad” och gillade du DC-karaktärerna där så kan det vara läge att spana in tv-serien “Peacemaker” som är en spinoffserie om superhjälten med samma namn. Han är så hängiven världsfreden att han är beredd att använda massa våld för att uppnå den. Den första säsongen består av åtta avsnitt och huvudrollen spelas av John Cena, känd från bland annat “Fast & furious 9” och “Bumblebee”. I tv-serien får vi följa när Peacemaker blir intvingad i den topphemliga operationen ”Project Butterfly”, vad det nu kan vara för något. Och just det, missa inte introt som är en njutning bara det. (TP) FILM Vilken blir nästa stora originalfilm? R Text: Tobias Pettersson Foto: Uncharted – ©2020 CTMG, Inc Gothams hämnare kommer tillbaks på bio, denna gången har Robert Pattinsson axlat manteln, om han gör den rättvisa får vi snart bedöma. ent ekonomiskt är det lätt att förstå filmbolagens satsningar på säkra kort. Det är så fruktansvärt dyrt att göra film idag att det känns tryggare att göra nya varianter av sådant som fungerat tidigare. Det kan ske på många olika sätt: uppföljare, nyversioner, reboots och spinoffs. Ibland motiverat och skojigt men ofta mest ett uttryck för girighet och brist på fantasi. Vore det inte intressantare att få fler filmer så bygger på originalidéer i stället? Vilken var den senaste storfilmen du såg som inte var en uppföljare eller nyversion utan byggde på en bok eller originalmanus? Själv minns jag ärligt talat inte. Självklart ser man som filmintresserad en rad mindre alster som bygger på originalidéer men när det gäller större Hollywoodproduktioner är de väldigt få. Det blir tydligt när jag går genom 2021 års biopremiärer. Där finns “Ghostbusters: Afterlife”, “Halloween kills”, “Dune”, “The Suicide Squad”, “Croodarna 2”, “The Forever Purge”, “Fast & Furious 9” och “Godzilla vs Kong”… japp, vi har sett alltihop förut. De enda större filmer under 2021 som kan klassas som original är väl “Free guy” och “Jungle Cruise”? December är årets stora filmmånad och då kunde vi se filmer som “Utvandrarna”, “West Side Story”, “Bamse och vulkanön”, “The Matrix Resurrections”,”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”, “Sing 2” och “Spider-Man: No way home”. Samtliga dessa storfilmer är uppföljare eller nyversioner. Att filmer inte är original betyder dock inte med automatik att de är dåliga. Inom exempelvis Bond-serien och Marvels filmuniversum – för att ta två andra exempel under året – finns det flera mästerverk. Jag vill inte förbjuda uppföljare och nyversioner, men man borde hushålla mer med dem och i stället lägga mer krut på att skapa nya, fräscha filmer som inte kopplas till tidigare succéer. 2022 ser ut att följa samma trend med filmer som “Jurassic World: Dominion”, “The Batman”. “Top Gun – Maverick”, ”Thor: Love and Thunder”, “Mission Impossible: 7” och “Avatar 2”. När det gäller påkostade originalfilmer ser det tunnare ut, men kanske någon av dessa kan ta sig in på tioi-topp-listan när filmåret summeras: “Moonfall”, “Uncharted”, “Bullet Train”, “Nope” och “Killers of the Flower Moon”. NOLLELVA 43 TIPSET The Father (2020) Anthony Hopkins spelar en dement man som bor hemma hos sin dotter. Eller gör han det? Själv är han övertygad om att han bor hemma i sin egen lägenhet, men mycket tyder också på att han bor på ett hem. Verkligheterna och tiden är en slags märklig labyrint där man som publik får försöka lägga pussel för att skapa en någorlunda förståelse av vad som sker. För det är Anthonys (som Hopkins rollfigur också heter) förvirrade verklighet vi får uppleva. Namn, ansikten, människor kommer och går, byter plats och uppträder märkligt. Miljöer förändras och tiden hoppar fram och tillbaka. Demensdimmans mardrömsvärld skildras på ett kaotiskt och obehagligt sätt, och man förstår vilken skrämmande upplevelse det måste vara. (TP) KLASSIKERN Casino Royale (2006) Så släpptes äntligen “No time to die”, gravt försenad, och Daniel Craig sa farväl till rollen som James Bond efter 15 år som den brittiska agenten med rätt att döda. Många tycker att Craig varit den bästa Bond-skådisen och framför allt har han medverkat i några av de bästa Bond-filmerna. Från att ha varit ganska ytliga och ofta halvtramsiga agentrullar moderniserades Bond-konceptet när Craig tog över rollen i “Casino Royale”. Hans Bond var tuffare och råare men samtidigt utforskades även hans insida och bakgrund mycket mer än i tidigare filmer. “Casino Royale” kretsar kring ett pokerparti med skyhöga insatser och det blev storvinst för Bond, för Craig satt med vinnarhanden som gjorde detta till en av de bästa Bond-filmerna och som förnyade hela franchisen på bästa tänkbara sätt. (TP) Reboot