Kulturskolan i siffror 2020 1
Kulturskolan i siffror Deltagartillfällen För at
t mäta omfattningen av kulturskolans olika verksamheter har vi tagit fram ett mått som vi kallar ”deltagartillfällen”. Detta mått beräknas genom att räkna antalet deltagare vid varje kurstillfälle och sedan summera detta för årets verksamhet. På så vis kan volymer räknas fram och jämföras mellan till exempel olika verksamheter, kursformer eller olika kommuner. I detta kapitel redovisas antalet deltagartillfällen för den frivilliga kulturskolverksamheten i form av ämneskurser (långa och korta), öppen verksamhet, samt andra kurser och projekt. Dessutom redovisas deltagartillfällen för uppdragsverksamheten. Deltagartillfällen som mått har ersatt det tidigare ”elevplatser”.8 Antalet deltagartillfällen för riket har räknats upp (se avsnittet Metod och datakällor) för att kompensera för de kommuner som inte lämnat uppgifter i enkäten. Det totala antalet deltagartillfällen för den frivilliga kulturskoleverksamheten var drygt 5 560 000. De långa kurserna står för den stora merparten av deltagartillfällen, nästan nio av tio deltagartillfällen görs på de långa kurserna (figur 12). De korta kurserna står för 2 procent, den öppna verksamheten för 6 procent och andra projekt för 3 procent av det totala antalet deltagartillfällen i den frivilliga verksamheten. I uppdragsverksamheten genomfördes drygt en och en halv miljon deltagartillfällen vid en uppräkning. Jämfört med 2018 och 2019 har de långa kursernas andel av det totala antalet deltagartillfällen ökat, medan de korta kursernas andel av det totala antalet deltagartillfällen har minskat. 4 951 918 5 000 000 4 000 000 3 000 000 2 000 000 1 565 536 1 000 000 353 386 109 946 0 Långa kurser Korta kurser Öppen verksamhet Andra projekt Uppdragsverksamhet Figur 12. Antal deltagartillfällen för olika typer av frivillig kulturskoleverksamhet samt för uppdragsverksamhet, 2020. Uppräknade värden. Delar vi in de långa och korta ämneskurserna utifrån ämne ser vi att musik dominerar deltagartillfällena med eftertryck. De två musiktyperna står för nästan tre fjärdedelar av deltagartillfällena i de långa och korta kurserna (tabell 4). Särskilt betydande är det enskilda musikutövandet (instrument/sång), som står för 58 procent av de totala deltagartillfällena i långa och korta ämneskurser. De stora skillnaderna i deltagartillfällen mellan ämnena illustreras i figur 13. 144 595 8. För information om antalet elevplatser tidigare år, se Kulturrådet, 2019. Kulturskolan i siffror – sammanfattning av tillgänglig statistik 1997–2018. 19/40