Kulturskolan i siffror 2020 1
Kulturskolan i siffror Figur 18 visar andelen som
går i kulturskolan i olika åldersgrupper. Figuren bygger på inrapporterade uppgifter i personnummerlistorna. Den grupp med störst andel kulturskoleelever är barn 9–11 år, där 18 procent av målgruppen deltagit i kulturskolan. Därefter kommer gruppen med 12–15-åringar, där 12 procent deltagit. Figuren bekräftar även de tidigare nämnda resultaten att yngre och äldre åldersgrupper i mycket liten utsträckning går i kulturskolan, åtminstone på kurser där personnummer samlas in. Eleverna är särskilt koncentrerade till grundskolan. I gymnasieåldern (16–19 år) är andelen betydligt mindre än i högstadieåldern (12–15 år). I samtliga åldersgrupper är andelen flickor/kvinnor i kulturskolan större än andelen pojkar/män. I gymnasieåldern är dock skillnaderna mellan könen mindre än i grundskolan. 25 22,9 20 17,6 14,8 15 12,6 11,9 12,1 10,5 10 9,5 8,4 7,7 5,2 4,6 5 1,4 0,9 0 0–2 år 3–5 år 6–8 år 9–11 år 12–15 år 16–19 år 20–25 år >25 år 6–19 år 0,1 0,1 0,1 0,4 0,3 0,2 0,3 0 0 0 Totalt Flickor/kvinnor Pojkar/män Figur 18. Andel i olika åldersgrupper som går i kulturskolan, totalt respektive uppdelat på kön. Inrapporterade värden (personnummerlistor). 2020. Procent. Figur 19 illustrerar på ett annat sätt fördelningen mellan åldersgrupper i kulturskolan. Av det totala antalet inrapporterade unika elever utgör 9–11-åringar den största gruppen (36 procent). Därefter följer 12–15-åringar (32 procent), 6–8-åringar (17 procent) och 16–19-åringar (11 procent). Övriga åldersgrupper utgör bara någon enstaka procent av det totala antalet unika kulturskolelever. Återigen bör det påpekas att personnummerlistorna i regel utgår till stor del av deltagare i långa ämneskurser, något som främst riktar sig till barn i skolåldern. 3,6 5,6 13,5 26/40