Kulturskolan i siffror 2020 1
Kulturskolan i siffror >25 år, 1,3 procent 20–25
år, 1,0 procent 16–19 år, 11,2 procent 12–15 år, 31,6 procent 9–11 år, 35,9 procent 6–8 år, 17,1 procent 3–5 år, 1,8 procent 0–2 år, 0,1 procent Figur 19. Andel unika elever, fördelning mellan åldersgrupper i kulturskolan. Inrapporterade värden (personnummerlistor). 2020. Procent. Analys av bakgrundsfaktorer Enligt det kulturpolitiska målet ska alla ha möjlighet att delta i kulturlivet. Studier visar dock att offentligt finansierad kultur främst når grupper med hög utbildning, hög inkomst och föräldrar med motsvarande bakgrund.10 ta kan vi beskriva hur bakgrundsfaktorer påverkar graden av deltagande i kulturskolan. Socioekonomisk bakgrund – föräldrars utbildning Figur 20 visar att av 6–19-åringar i kulturskolan hade 81 procent minst en förälder/vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning. Motsvarande andel i riket var 60 procent. Det är alltså en överrepresentation av barn och unga med föräldrar med högre utbildning i kulturskolan. Utländsk bakgrund, utrikes födda och nyinvandrade Liksom det finns skillnader beroende på föräldrars utbildningsnivå visar SCB:s analyser även skillnader i graden av kulturskoledeltagande utifrån härkomst. Figur 20 visar även hur barn med utländsk bakgrund, som är utlandsfödda och som är nyinvandrade (upp till 4 år i landet) är underrepresenterade i kulturskolan i förhållande till deras andel i riket. Skillnaderna minskar med den tid som personerna varit i landet. Bland 6–19-åringar med utländsk bakgrund, det vill säga individer som är födda utomlands eller som är födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands, var andelen i kulturskolan 19 procent, jämfört med 26 procent totalt i riket. Genom SCB:s analyser av de insamlade deltagarlistorna och registerda10. Myndigheten för kulturanalys, 2019. Kulturanalys 2019 – en lägesbedömning i relation till de kulturpolitiska målen. Rapport 2019:1. 27/40