NG Sthlm 1
Musik BISHAT FINNER ÅTER GLÄDJEN I MUSIKEN Idag s
er hon tillbaka på den tunga perioden som ett nödvändigt ont. TEXT: STELLA SVÄRD FOTO: JULIA SIXTENSSON I DAGARNA SLÄPPER pop och r&b-sångerskan Bishat sin debut-EP Who Hurt You?. Ett verk som är inspirerat av och symboliskt för den inre resa hon har gjort sedan det internationellt uppmärksammade släppet Q417 (mixtape) 2018. Den fyra år långa pausen har inneburit självrannsakan, ett eliminerande av osunda relationer och ett slut på prestationskrav. Det har lett till en återfunnen glädje för den skapande kraften och den fria kreativiteten. – Nu skapar jag den musiken jag ville skapa från början. Den var aldrig där ute bland alla framgångsrika, kända människor. Den fanns alltid inuti mig själv och har vuxit fram runt mitt köksbord. Nu har jag hittat tillbaka till min kärna. BISHAT ÄR INGEN nykomling i musikbranschen. Sedan hon var 13 år har hon i olika former hållit på med musik. Det har varit hennes utlopp för svåra känslor och livshändelser. Den första singeln Sober släpptes 2016. Då hade hon precis kommit hem från musikstudier i London och var på jakt efter studiosessioner i Sverige. Och bra gick det. Hon släppte flera singlar som alla blev internationellt uppmärksammade i både radio och tidningar som lovordade henne som Sveriges nya poplöfte. Det som också uppmärksammades var att hon gjorde allting på egen hand, från management till PR. Och musiken släpptes och släpps fortfarande under hennes eget skivbolag Minamin. EFTER NÅGRA ÅR av singelreleaser kom det ovannämnda mixtapet Q417 som också innebar kraschen. När Bishat minns den svåra tiden faller en ensam tår och hon berättar: – Mixtapet handlade om tre månader i mitt liv där jag mådde väldigt dåligt. Det 30 NÖJESGUIDEN | NR 2, 2023 fanns ingen separation mellan mig och folk i min närhet. Jag bar på ett kluster av alla andras känslor och ångest i flera år innan jag insåg att det inte var mitt att bära, säger hon och fortsätter: – Det ligger en djup rädsla i mig för att inte vara omtyckt och göra rätt för mig, det har det alltid gjort. Men ska jag behöva må skit för all framtid för att folk inte vill deala med sina känslor och beteenden? Till slut rann bägaren över och debut-EP:n är resultatet - det är en frigörelse. Jag har ömsat skinn och växt in i ett nytt, tryggare jag. 2022 VAR BÅDE ett hektiskt och lyckosamt år för Bishat. Hennes låtskrivarbidrag I Can’t Get Enough, framförd av Cazzi Opeia, tog sig till final i Melodifestivalen, blev en radiohit och sålde platina. Och inte nog med det, Bishat blev dessutom nominerad i Denniz Pop Awards. Det märks att Bishat är på en helt annan plats i livet. Inte på det hon säger eller berättar, utan på musiken hon nu gör. I SAMPRODUKTION MED Rikard de Bruin har debut-EP:n Who Hurt You? växt fram. Det hela började av en slump 2021. Bishat hade fått en låtskrivarkurs av sin mamma och där tändes glöden till musikskapandet igen. Sugar och Manners är resultatet av kursen och Bishat är inte överraskad. Hon berättar att kreativiteten styr artisteriet, hon måste bara släppa taget och lita på processen. Hur skiljer sig EP:n från dina tidigare låtar? – Det finns mycket mer variation och dynamik nu, det är en bättre helhet. EP:n visar på alla delar av min personlighet. Den är lite mer sassy och både lekfullheten och allvaret får ta plats. Jag har alltid haft en depressiv sida med mycket tunga tankar. Jag är orolig för allt - mig själv, folk omkring mig och världen. Det var därför jag började att skriva musik. BISHATS TIDIGARE MUSIK har benämnts ”dark pop” vilket är svårt att tro om man bara lyssnar på de nya släppen. DebutEP:n består av fyra låtar som är i perfekt symbios och rör sig i gränslandet mellan pop och r&b. De två första låtarna Manners och Problems kom 2022. Tillsammans med EP:ns resterande låtar Sugar och You Ain't Sh*t bjuder Bishat in lyssnaren till den inre resa hon har gjort. Det är sockersött och vasst på samma gång. Hon beskriver verket som ”ett public announcement om att vi är klara med människor som tar mer än vad de ger”. PÅ MIN FRÅGA om hon kan berätta om låtarna, ler Bishat. Det märks att hon är stolt. Hon behandlar varje låt som om det vore hennes barn när hon kronologiskt går igenom ordningen. – Manners, den är så vibbig. Det är en feelgood breakup-anthem. När jag släppte den fick jag riktigt bra respons. Jag menar, det är inte en liten bragd att kunna säga att någon känner sig empowered på ett dansgolv när den spelas. Och Problems? – Den skrev jag i början av relationen med min pojkvän. Båda kom in i förhållandet efter jobbiga breakups och var livrädda. Vi bestämde oss för att berätta om alla rädslor och brister innan vi blev en grej. På det sättet lade vi grunden för något som är öppet, ärligt och sårbart. Och så skrev jag låten. Sen har vi Sugar. – Det är min sexiga lilla Janet Jacksonvibe. Jag har inte varit bekväm med att vara sexig i låtar tidigare. Jag har trott att känna sig sexig inte är en tillräcklig känsla. Jag trodde att det alltid behövde finnas en tyngd eller sorg i låtar om det skulle vara på riktigt. Låten handlar om att få vara sexig och det är något som kommer av frihet och trygghet. Och slutligen You Ain’t Sh*t, berätta! – Det är en petty, skitlack, diss- och hämndlåt som samtidigt är så fin med änglakören som sjunger you ain’t shit. Bishat skrattar till. – Den skapades i en session med Naomi Vaughn och Karl Flyckt. Vi hade en massa störig energi. Helt plötsligt började vi prata om folk som kommer in i ett rum och suger musten ur stämningen. Plötsligt sa jag ”If I’m gon’ feel like shit you gon’ feel like shit too.” Och det blev startskottet för låten. Den handlar mycket om min irritation på musikbranschen. BISHAT TÄNKER TILL och börjar sjunga: ”Only pay mind to whatever is shining - my future so bright that it’s almost blinding”. – Ibland får jag känslan av att skivbolagen bara vill ha sina safe bets och TikTokstjärnor. Majorbolagen vet att det jag gör har stor potential men de vågar inte satsa på mig. Och jag vet inte varför. Men jag gör min grej. Kreativiteten tar mig dit jag ska. Vem skulle du säga att EP:n är för? – Den är till alla som är redo att börja på något nytt. Den är som hoppet in till våren och ett startskott till att ruska sig ur sitt tillstånd och våga säga: ”Fuck allt! Nu får det bära eller brista!”.