Framtidens Industri 1
AKTUELL T HeatDrive – nytt projekt inom Metallisk
a material I HeatDrive är ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material. Målsättningen är öka metall- och fordonsindustrins konkurrenskraft, där elektrifi eringen medför en snabb omställning. Foto: epiroc Av Simon Matthis E tt exempel på en utmaning är att elektrifi era fj ärrtransporter, vilket kräver kompakta, lätta och högeff ektiva drivlinor för att skapa plats för batterier och samtidigt hålla mängden till ett minimum. Enligt Metalliska material ger utmaningarna möjlighet för svensk metall-, fordons- och tillverkningsindustri att öka sin konkurrenskraft via material- och tjänsteutveckling för att möta de ökade kraven på kraftöverförande komponenter. Ett krav gäller utmattningslivslängd när varvtalen i drivlinorna ökar, vilket bedöms ge mer än tio gånger fl er lastcykler. – Projektets mål är att utveckla labbmetodik för att kontrollerat testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när antalet lastcyklerna förväntas öka vid övergång till kompakta, lätta och högeff ektiva drivlinor för eldrift, säger Albin Stormvinter, forskare på RISE och projektledare för HeatDrive, i ett pressmeddelande. Projektet kommer utveckla labbmetodik 4 FRAMTIDENS INDUSTRI för att kontrollerat testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när lastcyklerna ökar. Därmed ges förutsättningar att besvara vilka av befi ntliga tillverkningskoncept som bäst svarar mot de ökade kraven samt bygga kunskap för fortsatt material- och processutveckling inom industrin för att fi nna ännu bättre lösningar. Inom områdena tunga fordon och bergborrutrustning innebär elektrifi eringen högre krav på kraftöverförande komponenter i deras produkter. Komponenterna behöver ökad eff ektdensitet, dvs. bli kompaktare, lättare och samtidigt klara betydligt fl er lastcykler. Stål i kombination med sätthärdning är den vanligaste tillverkningsmetoden för dessa komponenter. Värdekedjan vid tillverkning innehåller fl era aktörer, som alla ser ett behov av ökad kunskap om vilka skademekanismer som accentueras vid fl er lastcykler. Till exempel kan en förbisedd skademekanism ge upphov till kuggbrott med ett allvarligt haveri som följd. Företagen kan förhoppningsvis omsätta kunskapen till konkurrenskraft via materialoch processutveckling, för att möta de tuff are krav vid konstruktion och dimensionering av elektrifi erade produkter. Enligt Metalliska material bekräftar samtliga företag att det fi nns stor potential till stärkt konkurrenskraft genom denna utveckling. – Jag tycker det är mycket motiverande att arbeta med denna typ av frågeställning och det märker man inte minst utifrån engagemanget i projektgruppen. Ökade ambitioner gällande hållbarhet och cirkularitet kräver att ingenjörer skapar bättre lösningar i alla delar av värdekedjan, och där tycker jag projekt passar in med ansatsen att vara proaktivt och inte reaktivt, säger Albin Stormvinter. I HeatDrive deltar även bland annat Ovako, Volvo Lastvagnar, Scania, SKF och Epiroc. HeatDrive har en total budget på 8,72 miljoner kronor varav 3,9 miljoner kronor kommer från Vinnova. U