Framtidens Industri 1
VIRTUELL A S SIS T ENT Virtuell assistent teknike
rns nya hjälpreda Carl-Johan Aldén till vänster och Gustav Tempelman till höger, på Semcon i Göteborg, har viktiga roller i lanseringen av företagets virtuella assistent, SIA. Foto: soraNa stillkVist. Virtuella assistenter förknippar de flesta med det smarta hemmet. Men teknikföretaget Semcon har utvecklat en röststyrd, virtuell assistent för professionellt bruk, SIA. Den kan enligt företaget hantera säkerhetsklassad data och kommer att underlätta arbetet för till exempel elektriker och servicetekniker. Av Claes-Göran Hanberg – SIA står för Semcon Intelligent Assistant och bygger på det senaste inom artificiell intelligens (AI), berättar Gustav Tempelman, avdelningschef på Semcon i Göteborg. Ju mer avancerad tekniken omkring oss blir, desto mer komplex blir den att underhålla. Dessutom blir den mängd data företagen måste kunna hantera allt större. Den kan lagras lokalt eller i molnet och sparas i olika format och system som antingen kan vara öppna eller låsta. Det har hittills inneburit en svåröverskådlig datamiljö. – För en servicetekniker eller elektriker, som snabbt behöver svar på en specifik fråga för att åtgärda ett fel kan det med befintlig teknik vara som att leta efter en nål i en höstack. Med SIAs datahanteringslösning kan vi strukturera ett företags data och hitta samband som annars vore omöjliga för den mänskliga hjärnan att upptäcka, säger Gustav Tempelman. En skräddarsydd lösning – Med hjälp av en så kallad ”dataminer” struktureras information från olika datakällor. SIA gör sedan informationen tillgänglig och sökbar genom mänskligt tal. Den bygger på vår egenutvecklade datahanteringsplattform S4 som gör att data i olika system kan kopplas samman. Varje företag får en skräddarsydd lösning och SIA körs mot kundens egen ITinfrastruktur, vilket ökar säkerheten, framhåller Carl-Johan Aldén, affärsutvecklingsansvarig, AI Solutions på Semcon. Slipper bläddra i en pärm Trånga utrymmen, mörker och dåligt väder gör det till en utmaning att arbeta effektivt. Dessutom kräver produktuppdateringar, ändrade standarder eller ny terminologi en snabb och enkel tillgång till aktuell produktinformation. – Hittills har teknikern oftast tvingats bläddra i en dokumentationspärm. Det är svårt att göra för trettio meter över marken eller i en kolsvart kulvert. Med SIA kan till exempel en elektriker ställa frågor och få relevanta svar levererade direkt i den smarta mobiltelefonens hörlurar. Eller som text, bilder och film när detta är möjligt. Att kunna söka information i en komplex servicedokumentation utan att behöva använda händerna eller ögonen underlättar arbetet väsentligt, säger Gustav Tempelman. Lyssnar och lär Den virtuella assistenten lär sig successivt förstå hur teknikern ställer sina frågor. Den blir då ständigt bättre på att ge anpassade svar. – SIA lyssnar även på hur, när och varför frågor ställs och analyserar insamlad data så att information, produkter och system ständigt kan förbättras. Sammantaget bidrar den virtuella assistenten - förutom snabbare och enklare felsökning - även till en optimerad reservdelslogistik, bättre förståelse för hur produkten används samt minskade stillestånds- och reparationskostnader, summerar Gustav Tempelman. FRAMTIDENS INDUSTRI 65