Framtidens Industri 1
SP ATIAL C O MPUTING tekniker att både snabbt och
noggrant kontrollera de skräddarsydda motorer som rullar ut. Ett annat exempel är det skotska ingenjörsföretaget Howden, som levererar lösningar för roterande utrustning. De har kraftigt minskat driftstoppen hos sina kunder genom att förvandla existerande 3D-modeller till arbetsinstruktioner som via HoloLens guidar kunderna steg för steg genom service och underhåll. Inget utrymme för misstag När man bygger fl ygplan fi nns det inget utrymme för misstag. Hos Boeing i USA utnyttjar därför de tekniker som drar sladdarna i fl ygplanen Spatial Computing för att få tillgång till och interagera med tredimensionella kopplingsscheman via Augmented Reality. - För en person som arbetar i en industriell miljö fi nns det många distraktioner i omgivningen och mycket data att tänka på och bearbeta. Tidigare var tekniker tvungna att titta på och tolka en tvådimensionell ritning som var sex meter lång och bygga upp den bilden i sitt huvud för att sedan försöka dra sladdar utifrån denna mentala modell. Genom att använda Augmented Reality-teknik kan teknikerna enkelt se vart de elektriska sladdarna ska sitta i fl ygplanskroppen. De kan röra sig runt fl ygplanet och se sladdarna återgivna i fullt djup i sin omgivning och komma åt instruktioner utan att använda händerna, säger Brian Laughlin från Boeing. Detta har resulterat i att produktionstiden minskats med 25 procent och att antalet fel sänkts till nästan noll. Virtuell produktutveckling Många företag har också börjat använda Spatial Computing i sin produktutveckling för att designa och testa sina produkter virtuellt. På så vis kan eventuella problem upptäckas i ett tidigt skede utan att man behöver bygga och testa dyra prototyper. Dessutom gör tekniken det möjligt för de som designar produkterna att arbeta tillsamman i en gemensam digital miljö oavsett var de befi nner sig i världen. Till exempel gör den amerikanska biltillverkaren Fords samarbete med europeiska Gravity Sketch att designers från Fords fem designstudior i olika delar av världen kan samarbeta i realtid med hjälp av Virtual Reality-headsets för att skapa och utvärdera fordonsdesigner som sätter människan i fokus. – Funktionen för samskapande lägger till fl er röster till konversationen i en virtuell miljö, vilket resulterar i ett mer eff ektivt designarbete som kan hjälpa till att påskynda utvecklingen av ett fordonsprogram, säger Michael Smith från Ford. Genom att göra utvecklingsprocessen virtuell kan företagets designers även helt hoppa över 2D-stadiet av processen och redan från början arbeta med en 3D-modell. På det hela taget gör det enligt Ford att processen i stället för att ta fl era veckor kan kortas ner till bara några timmar. Genom att använda Spatial Computing för att designa och testa produkter virtuellt kan eventuella problem upptäckas i ett tidigt skede, utan att man behöver bygga och testa dyra prototyper, samtidigt som designers från hela världen kan arbeta tillsamman i en digital miljö. Hos Ford har virtuell produktutveckling gjort att man kunnat korta ner processen från fl era veckor till bara några timmar. Foto: ForD FRAMTIDENS INDUSTRI 41