Bobladet 1
Händer hos dig och KLART MED FÖRNYAD MILJÖDIPLOME
RING Sedan 2018 är Kumla Bostäder miljödiplomerad enligt Svensk Miljöbas. Det betyder inte att miljömålen är uppnådda, tvärtom. Varje år görs en revision med krav på förbättringar sedan förra året för att behålla miljödiplomeringen. ”Det finns ett stort engagemang Era svar är viktiga I slutet av maj skickas Kumla Bostäders kundenkät ut till samtliga hyresgäster. Era svar är viktiga och blir en tydlig vägvisare för oss i arbetet med att bli en ännu bättre hyresvärd. – Förra enkäten, för två år sedan, gav oss 134 förbättringsförslag som vi jobbat stenhårt med sedan dess, säger Anna Stackling, ansvarig för kommunikations- och marknadsutveckling på Kumla Bostäder. Kumla Bostäder har nöjda hyresgäster – bra mycket högre än snittet för andra SABO-företag – men det finns alltid saker som kan bli ännu bättre. När kundenkäten 2017 visade att det fanns önskemål om bättre tillgänglighet och ökad telefontid, så tog Kumla 14 Bostäder det på allvar och ökade telefontiden från 13,5 timmar till 37 timmar i veckan. Det visar med tydlighet att det lönar sig att svara på enkäten. Vad har då Kumla Bostäder jobbat med sedan den förra enkäten? Alla hyresgäster tyckte förstås inte likadant och därför kokades svaren ner till hela 134 olika förbättringsförslag, stort som smått. – Vi har jobbat brett, det har varit allt från placeringen av en parkbänk till integrationsarbetet i våra bostadsområden, säger Anna Stackling. Trygghetsfrågorna har i de senaste kundenkäterna prioriterats högt av hyresgästerna. Därför har även Kumla Bostäder prioriterat dem högt, bland annat har företaget de senaste två åren köpt och monterat in nya säkerhetsdörrar till 60 lägenheter. för miljöfrågor inom hela er verksamhet och ni har bra rutiner och påverkar era kunder och medarbetare att göra rätt genom utbildning och information”, skriver miljörevisorn som granskat Kumla Bostäder och rekommenderat en förnyelse av miljödiplomeringen. Bland de saker som kan lyftas är att Kumla Bostäder kontinuerligt minskar energianvändningen och under 2020 använde företaget 18,5 procent mindre energi jämfört med 2007.