Bobladet 1
Enklare felanmälan via Mina Sidor Allt fler upptä
cker fördelarna med att göra felanmälan via Mina Sidor på Kumla Bostäders hemsida. – När vi började med inloggning med BankID, blev det en markant ökning, säger Mattias Lindholm, förvaltningsadministratör på Kumla Bostäder. Fortfarande dominerar det gamla vanliga sättet att göra en felanmälan på telefon. Då hamnar man hos kommunens servicecenter som tar emot fel anmälan och skickar den vidare till Kumla Bostäder för bedömning och åtgärd. – Det kan vara svårt att på telefon beskriva felet. Om vi exempelvis får en felanmälan där det står ”trasig lampa”, kan det vara allt från trasig armatur i en kökslampa till fel på en lampa i trapphuset. FÖRDUBBLING Sedan BankID infördes som inloggning i januari 2020, har felanmälningarna via Mina Sidor fördubblats. I nuläget går cirka 25 procent av felanmälningarna – i snitt drygt 650 i månaden – via Mina Sidor. Fördelarna är flera. • Hyresgästen har gott om tid att med egna ord beskriva felet. • Det går även att lägga in en eller flera bilder på vad som är trasigt. • I formuläret markerar hyresgästen även i vilket utrymme som felet finns. • Felanmälan via Mina sidor är öppen dygnet runt. – Det här sparar väldigt mycket tid för oss i hanteringen av felanmälan. Fastighetsskötaren vet ofta exakt vilka komponenter och förbrukningsartiklar som ska tas med när felet ska åtgärdas. På Kumla Bostäder är förhoppningen att ännu fler ska upptäcka fördelarna med felanmälan via Mina Sidor. Förutsättningarna finns eftersom som många numera har BankID. – Målet för 2021 är att 40 procent av Innan du ringer felanmälan Innan du felanmäler kan det vara idé att kolla om det är ett problem som du själv både kan och ska fixa. Det finns saker som du själv ansvarar för, fel som Kumla Bostäder inte hjälper dig med. 16 DU ANSVARAR FÖR ATT: • Byta proppar i elskåpet • Rengöra filter över spis • Rensa golvbrunn i dusch eller under badkar • Rensa vattenlås under tvättställ i badrum • Rengöra ventilationsdon i tak och vid fönster • Montera, ta bort eller laga persienner. På vår hemsida www.kumlabostader.se finns en rad tips och instruktionsfilmer på småfel som du själv kan fixa. Du hittar ”Fixa felen själv” under fliken ”Du som bor hos oss”. Allt som allt tio korta filmer om hur du undviker problem och hur du löser dem, när de ändå uppstår. Enbart den fem minuter korta ”Stopp i diskhon” ger säkert de flesta några nyttiga aha-upplevelser och flera bra tips!