Bobladet 1
Kumlamodellen kan förhindra avhysningar När Sveri
ges Allmännytta i dagarna anordnade en konferens om att förebygga avhysning, så var Kumla Bostäder ett av de goda exemplen. – Det är uppmuntrande för oss, men det viktiga är att sprida goda idéer om hur vi som bostadsbolag kan minska antalet avhysningar, säger Liselott Lodén, chef för boendeutveckling på Kumla Bostäder. felanmälningarna ska gå via Mina Sidor. Det är fullt möjligt, säger Mattias Lindholm. Sveriges Allmännytta är ingen homogen grupp, skillnaderna mellan de olika bostadsbolagen är stor. Vissa frågor berör dock alla, som problemet med hyresgäster som inte betalar hyran och riskerar avhysning. – Varje avhysning är en personlig tragedi. Jag tror inte att man kan undvika avhysning i alla fall, men vi kan jobba mer strukturerat för att undvika det, säger Liselott Lodén. Redan 2018 började Kumla Bostäder jobba med problemet. Om någon hyresgäst fick betalningssvårigheter, fick denne hembesök av Kumla Bostäders boendeutvecklare för att prata om möjliga lösningar. Det var en bra början, men efter ett tag blev rutinen istället att bjuda in hyresgästen till ett möte på kontoret med en boendeutvecklare och en medarbetare på ekonomiavdelningen. BOLLAR IDÉER – Det fungerade ännu bättre, 60–70 procent av hyresgästerna kommer till det bokade mötet. Om de vill, kan vi även ordna så att någon från socialtjänstens försörjningsenhet är med på mötet. För att ytterligare bredda gruppen har Kumla Bostäder även bjudit in kronofogdemyndigheten till samarbete. Två gånger i halvåret träffas Kumla Bostäder, Kronofogden och socialtjänsten för att diskutera metoder för att minska antalet avhysningar. – Vi pratar aldrig enskilda fall på grund av sekretesskäl, men vi kan prata om arbetssätt och bolla olika idéer, säger Liselott Lodén. Resultatet är att antalet avhysningar minskat på senare år, visserligen från en redan låg nivå. Minst lika viktigt är att de hyresgäster som ändå blir avhysta, har en tydligt lägre skuld än vad som var vanligt tidigare. – Tiden är nyckeln, att agera snabbt och inte låta skulden växa sig för stor. Då är chansen alltid mycket större att komma på fötter igen. KUMLA BOSTÄDER INSPIRERAR Sveriges Allmännytta bjöd under våren in till en digital konferens om just problemet med avhysningar. Inbjudna talare var representanter för Sveriges Allmännytta, Konsumentverket, Kronofogdemyndigheten, polisen, Sveriges kommuner och regioner – och Liselott Lodén från Kumla Bostäder. – Man får gärna kalla vårt sätt att jobba för Kumlamodellen. Det är bra att inspireras av andra, men det viktiga är att hitta ett arbetssätt som passar just sin verksamhet. Det har vi lyckats med. 17