Bobladet 1
Perspektiv på tillvaron Spannmålsgatan 4 Box 28,
692 21 Kumla 01958 88 00 info@kumlabostader.se www.kumlabostader.se Besökstider Kontoret (helgfri vecka) Måndag–onsdag 9.30 –15.00 Torsdag Fredag 9.30 –17.30 9.30 –12.30 Telefontider i sommar Kundtjänst 019-58 88 00 Frågor som gäller uthyrningsfrågor, stör nings ärenden, besiktningstider, avbetalningsplaner m m. Måndag–torsdag 8.00 –16.00 Fredag Felanmälan, Servicecenter 019-58 88 00 Måndag–torsdag 8.00 –17.00 Fredag Akuta fel Akuta fel kan anmälas till SOS Alarm, 01912 03 25. Ibland är det svårt att behålla rätt perspektiv, även om det är nödvändigt. Den pågående pandemin har för många av oss – helt naturligt – förkortat perspektivet. Vi tänker ”när vaccinationen är avklarad”, ”efter midsommar när restriktionerna kanske lättar” och ”i sommar när jag kanske får krama mina nära och kära”. 8.00 –12.00 Som sagt, det är helt naturligt, men det finns också en annan verklighet som tvingar oss att byta perspektiv och tänka mer långsiktigt. Jag tycker faktiskt att det är skönt och befriande, efter drygt ett år med daglig rapportering om och hantering av Covid-19. I år firar Kumla Bostäder 75 år. Det 8.00 –16.00 ger perspektiv! Det som nu är Kumla Bostäder bildades strax efter andra världskriget för att motverka den akuta bostadsbristen. Uppdraget var att bygga lägenheter som de flesta hade råd att hyra. Vi jobbar på samma sätt i dag, även om vi strävar efter att ha en attraktiv mix av bostäder som matchar mångas behov och livssituation. Att vara en del av ett 75-årigt uppdrag Ansvarig utgivare: AnneLie Carlos Jeansson, Kumla Bostäder. Redaktion: Anna Stackling, Kumla Bostäder Gunnar Sundell, Media Kontext. Form: Catarina Örn, Grafiskt & Form Foto: Fotograf Magnus Wahman Tryck: Triotryck Du kan även läsa Bobladet på kumlabostader.se 2 ger också en rejäl dos av ödmjukhet inför jobbet. Vi ska inte bara förvalta, vi ska även förbättra och förnya verksamheten. Där spelar alla ni hyresgäster en mycket viktig roll. I vår kommande kundundersökning, som skickas ut i dagarna, vill vi att ni uppriktigt ska ge oss betyg på hur vi gör vårt jobb och vad som kan göras för att förbättra trivseln och tryggheten där ni bor. Vi tror oss veta, på professionella grunder, hur Kumla Bostäder ska utvecklas till det bättre. Men era svar är vårt ANNE-LIE CARLOS JEANSSON Vd, Kumla Bostäder facit. Med svaren som utgångspunkt kommer vi att jobba vidare med att förbättra boendet som just ni vill ha det. Det är inte första gången. Vi gör kundundersökningen vartannat år. Förra gången, 2019, resulterade det i 134 förbättringsåtgärder som vi jobbat stenhårt med sedan dess. Bland annat har vi prioriterat den upplevda tryggheten och bytt ut många äldre lägenhetsdörrar mot nya säkerhetsdörrar. Hur ska vi jobba vidare? Jag ber er, gör både oss och er själva en tjänst och svara på enkäten. På tal om perspektiv vill jag bara lyfta tv-projektet som vi genomförde vid årsskiftet. Vi bytte en 50-talsteknik med signaler via antenn och koaxialkablar mot en digital lösning. Jag vet att en del av er upplevde det som krångligt och besvärligt, men vi gjorde vårt bästa för att hjälpa alla som behövde support eller ett handtag med installationen av tv-boxen. Men nu är allt genomfört! Alla hyresgäster har nu en modern fiberanslutning med möjlighet till snabbt bredband, digital-tv med en mängd olika valmöjligheter samt IP-telefoni om man vill. Nu jobbar vi vidare, målmedvetet och långsiktigt. Men på kort sikt önskar jag er alla en riktigt skön sommar! Stängt just nu på grund av Corona