GLAS 1
Villa Kymmendö i Stockholms skärgård. MELINDA LEM
KE Ålder: 41 Arbete: Marknadsansvarig Företag: Schüco International KG Utbildning: ”Först utbildade jag mig till ekonom i Tyskland. Det blev 3,5 års högskolestudier, kombinerat med ett traineeprogram på Dorma. Där fick jag möjligheten att arbeta på alla avdelningar – från att stå på verkstadsgolvet, till att arbeta med olika roller på bland annat ekonomi, inköp, försäljning, export, logistik och marknad. Det gav en otrolig inblick i affärsprocesser, samverkan mellan avdelningar och vikten av att vara lyhörd för att leverera det marknaden vill ha. Redan under den här tiden väcktes också mitt intresse för marknadsföring och väl hemma i Sverige igen läste jag till en bachelor i medie- och kommunikationsvetenskap.” Vad gör ditt jobb intressant? — Möten med människor, historierna bakom projekten och historierna om dem som använder våra produkter. Jag känner stolthet över att de produkter jag marknadsför sedan blir till verklighet och sitter i fina projekt som jag kan visa mina barn. Och att de kommer att användas i generationer och få människor att trivas både hemma och på jobbet. Vad behöver man för att bli bra i yrket? — Man bör vara nyfiken, lyhörd och kunna leva sig in i mottagaren för att finna rätt tilltal och budskap som intresserar. Ärlighet varar längst, du själv måste verkligen tro på det du gör och kommunicerar för att det också ska uppfattas som äkta. Jag tycker om att lyfta andra i min kommunikation, gärna de som vågar, vill och ställer krav. Ett exempel är Christina Skoog som byggt sitt eget designhotell i Piteå. Här har vi en beställare som verkligen har vågat tänka nytt och som har ställt krav hela vägen för att realisera sin dröm. Vad tycker du att du är bra på? — Spruta nya idéer och vara väldigt entusiastisk. Andra beskriver mig som kreativ och nytänkande och det stämmer att jag gärna ser möjligheter. Jag tycker om att ha högt i tak och anser att humor är underskattat – vi är kreativare och produktivare om vi har kul på jobbet! Ditt/dina roligaste projekt? — Just nu lägger jag sista handen på ett inspirationsmagasin, den andra utgåvan av Utsikt. Här har vi intervjuat de som faktiskt lever med våra produkter, vilket både inspirerar att fortsätta vårt arbete och lär oss massor om slutanvändarna. Vi är väldigt teknikfokuserade på Schüco och vänder ut och in på varenda skruv för att slutprodukten ska vara optimal. Detta gör naturligtvis att kvaliteten är premium, men kunden bryr sig ganska lite om hur profilerna ser ut inuti. Istället är det den snygga designen, flexibiliteten och energieffektiviteten som tilltalar. Därför fokuserar vi i magasinet på att lyfta fram just dessa argument. Till våren kommer också vår efterlängtade mobila mässcontainer, som är tänkt att turnera landet runt och förhoppningsvis bjuder in till många intressanta samtal. Något du vill lära dig mer om? — Digital marknadsföring bortanför banners, köpta inlägg eller sökords optimering. Jag vill nå ut med genuina budskap där du söker efter relevant information. Något särskilt glasobjekt du är fascinerad av? — En vacker glasfasad som formligen raserar gränsen mellan ute och inne, just nu fröjdas jag exempelvis över villa Kymmendö. Snart ska jag få fotografera en villa i vinterskrud med ett stort skjutparti vid havet utanför Piteå. Vad vill du att glas och fasadsystem ska klara i framtiden? — Vi är redan på god väg mot multifunktionella klimatskal som anpassar sig till temperatur, ljus/mörker och insyn. Vi ser vikten och de positiva hälsoeffekterna av att använda dagsljuset varför stora glaspartier inte längre går att tänka bort. Utvecklingen gör också att de blir allt energieffektivare vilket gör att vi med gott samvete och med hänsyn till miljön kan njuta av ljuset. Nästa steg är digitaliseringen. Här talar vi inte bara om vad en fasad faktiskt kommer att kunna klara av utan även vilken information vi har om fasaden. Snart finns allt lagrat i BIM-modeller vilket framför allt underlättar underhållet. Fastighetsskötaren kommer kunna hämta all information i den virtuella modellen, veta när vilken dörr behöver > GLAS 1.2018 / tema: jobba med glas / 37