GLAS 1
/ ledaren / Ytterst är det glaset som dominerar b
ygget Att påstå att vädret blir likadant imorgon som idag är inget större risktagande. Det är närmare 70 procents chans att du får rätt. SMHI låg, innan de ryckte upp sig för några år sedan, under den nivån. Att förvänta sig att morgondagen i företagarlandet Sverige ska förhålla sig på samma sätt, alltså en stabil marknad med förutsägbara produkter och kunder även i morgon, är också sannolikt. Både glädjande och lite tråkigt kanske. Glädjande att man törs tro på en marknad som håller över tid, tråkigt om inte utveckling av funktioner och användning ändras. Detta i det kortsiktiga perspektivet. Här har vi, som både företagare och konsumenter, en utmaning. Att våga förändra. Att våga tro på att det kan utvecklas nya produkter, för bättre funktioner i nya eller vidare användningsområden. Den svenska traditionen härvidlag är inte att förakta. Vi har många företag och produkter att hylla, som gjort vårt land rikt och beundrat inom såväl möbel och telekomindustrin, som musikbranschen och förädling av våra traditionella råvaror trä och malm. För att inte nämna glas, kanske mest inom konst- och bruksindustrin dock, … än så länge. För allt fler svenska företag utvecklar för närvarande spännande produkter för fler marknader än den inhemska. För att det ska komma fram nya idéer, som leder till forskning, som leder till prototyper, som leder till produkter, som leder till en framgångsrik marknadslansering är vägen både lång och krokig. Inte sällan kostsam dessutom. Som tur är finns det medel från såväl myndigheter, stiftelser och riskkapitalister att övertyga om ”möjligheternas material”. Sedan är det förstås upp till kunder och beställare att tro på och investera i det nya. Glasbranschen har delvis hamnat i skuggan av byggindustrins bjässar, och fått finna sig i att ha rollen som underleverantör även i projekt där glaset är det dominerande byggmaterialet och som det mesta i ett byggprojekt då utgår ifrån. Det handlar inte om att kompetens eller resurser saknas hos glasföretag att driva entreprenader, utan snarare om en historisk affärskultur. Och det är klart att det tar tid att genomföra strukturella förändringar. Såväl etablerade system som ömma tår ska hanteras med respekt och varsamhet. Men det ska inte hindra logiska förbättringar och effektivare organisationer. Så, när nu glasbranschens position ligger i teknikens framkant och allt fler ser möjligheterna med att i glaset applicera multifunktioner, för både säkerhet och energi, komfort och design, är det naturliga att ge även företagen som producerar, levererar och monterar ett större förtroende och ansvar. / Mikael Ödesjö, chefredaktör / Linit Profilglas • 6 olika ytstrukturer • Finns även ”frostat” • Kan fås med punktmontage utan profi ler • U-värde ner till 1,2 W/m2 ,˚K www.kortedalaglas.se mail@kortedalaglas.se 4 GLAS 1.2018 / ledaren /