STUDENT Grankottevägens nya stil Många är de stud
enter som tillbringat delar av sin studietid i de lådlika bostäderna på Grankottevägen. Nu är de 526 små studentbostäderna borta. Istället kommer en modern bebyggelse att växa fram, med bostäder som passar både studenter och barnfamiljer och med snabb kommunikation till resten av Örebro. Studentbostäderna på Grankottevägen var efterlängtade när de byggdes i slutet av 1960talet, behovet av studentbostäder blev akut när allt fler utbildningar på universitetsnivå växte fram i Örebro. Genom små bostadsmoduler kunde dåvarande Stiftelsen Hyresbostäder snabbt erbjuda 500 bostäder. Tanken var att husen bara skulle stå kvar under en kortare period – det blev mer än 50 år. Mona Ghaziri är ÖBOs projektutvecklare för rivningen och de nya bostäder som ska växa fram. – Husen klarade inte längre kraven för ett modernt boende. De hade många tekniska problem och stora energikostnader. När man renoverar bostäder idag finns skärpta bestämmelser kring bland annat energi och tillgänglighet, och det kunde vi inte klara med en renovering. Bostäder för många Istället utformar vi ett helt nytt område med ny karaktär, med hus som är fyra till sex våningar höga. – Vi planerar för 250 studentbostäder och kanske 150–200 vanliga bostäder, det är inte helt bestämt ännu, berättar Mona. 24 Genom området dras en ny gata, som ska ge plats för det bussystem som kommunen och Region Örebro förbereder. För att korta restiden och öka framkomligheten i staden ska Örebro få ett nytt bussystem – Bus Rapid Transit (BRT). Den första etappen som ska byggas kommer att gå från Brickebacken till centrala Örebro via universitetet. – Det hade vi inte med i planerna från början, men vi ser det som en fördel. Bussen kommer att ha en hållplats inne på Grankottevägen, vilket knyter bostäderna närmare stadskärnan. Grankottevägens hjärta Inne i området tänker vi oss ett grönområde, som blir områdets hjärta. – Vi vill att det ska vara en aktiv mötesplats som många vill besöka, med lekplats, grillmöjligheter, odlingar och utrymme för aktiviteter. När barnen leker kan föräldrarna passa på att ta en löprunda runt parken, förklarar Mona. Innan jul kommer hela rivningen att vara klar. Sedan dröjer det två år innan vi kan börja bygga, en etapp i taget. – Vi måste samplanera byggnationen med kommunen, eftersom de arbetar med bussgatan samtidigt, vi vill inte vara i vägen för varandra. Det är alltid fler förberedelser än man kan tro, innan man kan sätta spaden i jorden, säger Mona.