Byggaren 1
Byggaren provkör Renault Express 95 hk Lågprisb
ilen Dacia Dokker har förvandlats till dyrare lågprisbilen Renault Express. Vi uppskattar plaststötfångarna och skyddslisten längs sidorna. Om lågt pris är ett ar Om lågt pris är ett argument ärgument är Renault Express ett alternativ enault Express ett alternativ Lätt omarbetad har marockanska Dacia Dokker förvandlats till Renault Express. En lågprisbil där inköpspriset är det enda argumentet eftersom man från september erbjuder helt nya Renault Kangoo Van med helt andra kvaliteter. Renault Express är dock en enkel och väl fungerande hantverkarbil av den gamla skolan. A 18 v tradition hör Renault till toppskiktet på den svenska hantverkarbilsmarknaden. Under pandemiåret har man dock halkat eft er drastiskt i försäljningen på grund av ett åldrande modellprogram och ett antal mindre lyckade markandsföringsbeslut. Något som nu håller på att återgå till det normala med Renault som tredje bäst säljande märke i Sverige. Och bättre blir oddsen när Renault äntligen har fått fram en ersättare till trotjänaren Kangoo. En helt ny bil. Fullt kvalifi cerad att ta upp konkurrensen med dominerande VW Caddy, Ford Transit Connect och de lyckade och samproducerade uppstickarna från Peugeot, Citroën, Opel och Toyota. Men, nya Kangoo Van når inte kunderna förrän i september. Till dess får vi nöja oss med ytterligare en nyhet, Renault Express, som vi provkör här. En bil som till utseendet är lik nya Kangoo Van. I verkligheten är det en gammal bekant i nypressad kostym, marockotillverkade Dacia Dokker. Renault har tagit kommandot över sin egen fabrik i Tanger, moderniserat Dokkern och döpt om den. Plattformen, och hela skåpet bakom hytten, är densamma som tidigare. Dieselmotorn på 1 461 cm3 och 70 kW/95 hk, känner vi igen från Dokker, kompletterad med en svagare version på 55 kW/75 hk. Båda med sexväxlad manuell låda. Bensinversionen utgår i Sverige. Express kommer inte som elbil, vilket Kangoo Van gör nästa år. Renault Express kommer i runda slängar att kosta ungefär 30 000 kronor mer än gamla Dokker, men blir fortfarande den billigaste riktiga transportbilen på marknaden. Tyvärr i dubbel bemärkelse. Objektet för vårt kortprov var 95-hkversionen med merparten av möjliga tillval. Det handlar om ett utpräglat arbetsredskap där man knappast prioriterat personbilskomfort i hytten. Något som man i dag gör i de fl esta transportbilar. Utvändigt uppskattar vi de stora svarta plaststötfångarna fram och bak liksom den kraft iga sidoskyddslisten i svart plast längst ned på sidorna. Naturligtvis innerskärmar av plast fram och delvis bak, men stänkskydd saknas. Mattsvarta backspeglar, förberett för takräcke och reparationskit i stället för reservhjul. Däcken är i85/65 R 15. Bilen har hyfsat hel- och halvljus samt ledvarseljus men strålkastarspolning saknas. Bra bakljusarrangemang. Text och foto: Christer Andersson Insteget är problemfritt till en inredning i billig svart och mörkgrå plast med apelsinskalsyta mot speglingar och refl exer. Lätt avtorkbar gummimatta på golvet och plåtmellanväggen är klädd med grå nålfi lt och försedd med en genomsiktsruta. Vad man nu skall ha den till när bakdörrarna som standard saknar rutor? Vi sitter inte speciellt bra i förarstolen vilken har svart textilklädsel och acceptabel skålning. Sittdynan ger oss dåligt stöd i vinkeln säte/ryggstöd. Ryggstödet är steglöst reglerbart med en ratt men saknar justerbart svankstöd. Stolen manövreras otillräckligt bakifrån-framåt-uppåt, men går inte att reglera i framkant. Skjutmånen är inte tillräcklig för storvuxna. Passagerarstolen justeras enbart fram/bak. Båda sätena är eluppvärmda i två steg. Ratten med något mer än tre rattvarv är enbart justerbar i höjdled. Däremot har den bra grepp, men rattkransen kan skymma de annars stora analoga och tydliga instrumenten. Varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger och däremellan en minimal färddator. Övrig information och teknik i en 8-tums pekskärm mitt på panelen. BYGGAREN 5 2021