Byggaren 1
Renault Express 95 hk Pris, inkl. moms: 187 375 k
r. (Kampanjpris: 158 625 kr). Vårt provexemplar: ca 220 000 kr. Fordonsskatt: Uppgift saknas. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej. Vägassistans, 3 år. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 8 vent. 1 461 cm3. Common-Rail. Max effekt, 70 kW/95 hk vid 3 000-3 750 v/min. Max vridmoment, 240Nm vid 1 750 -2 000 v/min. Miljö: Euro 6DS Temp. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP, 134 g/km. Bilen har sedvanliga manöverreglage under ratten och de få tangenterna är välplacerade och belysta. Tangenterna för tillvalsfarthållaren i vänster ratteker är som vanligy små och plottriga. Värme, elmanövrering av backspeglarna, fl äkt och tillsats-AC:n manövreras i tre traditionella rattar mitt på panelen framför växelspaken. Det gillar vi. Växelspaken har sex lättfunna lägen. P-bromsen är traditionellt mekanisk i en spak mellan sätena. Vi saknar en arbetsyta i hytten, men i övrigt är det någorlunda välförsett med förvaringsutrymmen. Bäst är den stora hyllan i taket. Sedvanliga ganska små fack i dörrarna, ett öppet framför passageraren istället för ett handskfack, fack med mugghållare framför växelspaken och lite övriga småfack för prylar. Ovanpå panelen hittar vi ett litet fack under lock framför föraren och ett större förvaringsutrymme mitt på panelen. Bra, förutom att det som läggs där speglas i vindrutan under körning. Att dom aldrig lär sig! Bör naturligtvis ha ett lock eller en täckande skärm. Även på en lågprisbil. Beträff ande sikten är den god framåt och åt sidorna och ytterbackspeglarna är stora och ger tillfredsställande bakåtsikt. En fungerande ”vidvinkelspegel” på passagerarsolskyddet. Vindrutestolparna kan skymma i kurvorna. Solskydden klarar sin uppgift bra framåt, men inte vid sidoljus. Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 5,1 l/100/km. Låg, 5,5 l/100 km. Medium 4,8 l/100 km/tim. Hög 4,4 l/100 km. Extra hög, 5,8 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 4,7 l/100 km. Bränsletank 50 liter. AdBlue-tank, 17 liter. Prestanda: 0-100 km/tim, ca 13,0 sek. Full last, ca 16,5 sek. Toppfart, 163 km/tim. Mått och vikter: Längd/bred/höjd 439,3/177,5 (207,9 med speglar) /180,5 cm. Axelavstånd, 281,2 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 191,5/141,6/124,6 cm. Bredd mellan hjulhus, 117,0 cm. Skåpvolym 3,3 m3. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 421/581/1 200 kg. Vindrutetorkarna sveper över ett bra fält och går ovanligt bra ut mot vänster vindrutestolpe, även om det fattas ca 2 centimeter. Så, ett sorgligt kapitel. Säkerheten. Vi noterar att passagerarkrockkudden är urkopplingsbar. Men, tro det eller ej, den är tillval. Endast förarkrockkudde är standard. Det borde överhuvudtaget inte gå att köpa en bil utan krockkudde som standard på passagerarsidan. I övrigt har trepunktsbältena i höjdled justerbara fästen och akustisk bältesvarnare. Huvudskydden går enbart att justera i höjdled. Sidokrockkuddar är inte standard. En bra detalj, som många dyrare bilar saknar, är gasdämpare för motorhuven. Den går alltså lätt att öppna och blottar ett välpackat utrymme där alla påfyllningar och kontroller är väl markerade och åtkomliga förutom att det är trångt för lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn. Skåpet, som är identiskt med gamla Dokker, är lättåtkomligt via en bra öppnande sidodörr med 71,6 centimeters öppning men där mellanväggen ändå stjäl cirka 2 decimeter av öppningen i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna öppnar bra, men spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen eller stänger sig själva i uppförslut. Dessutom är det dumt med öppningen av den smalare dörren på dörrens insida. Som standard är skåpet helt plåtrent Bra insteg till en fungerande men okomfortabel förarplats. Hyfsat med förvaring med en bra takhylla men utan arbetsyta. Sorgligt att passagerarkrockkudde är tillval. med en tunn gummimatta på golvet. En otillräcklig innerbelysning bak vid taket på skåpets högersida. Bra ledbelysning fi nns som tillval. Sex små lastsäkrings-öglor i golvet och på provbilen två extra på sidoväggarna. Vi saknar den genomlastningslucka mot passagerarplatsen som vi tidigare uppskattat på Dokker. På vägen uppför sig Renault Express helt acceptabelt, så länge man kör tom eller med lite last. När vi kör den med maxlast, som i provbilen var 581 kilo, blir den vinglig, instabil och mycket sen i reaktionerna på rattutslag. Fjädringen-dämpningen har också svårt att klara den tunga lasten i ojämnheter. Med last spinner framhjulen lätt loss vid start i backe varför man får hjälpa antispinnsystemet på traven genom att slira på koppligen. Man får växla fl itigt på landsväg eft ersom utväxlingen är bränslebesparande hög vilken gör Renault Express orkeslös på de högsta växlarna. Ljudnivån på landsväg är hög. Vid 110 km/tim på motorväg mätte vi upp 70 decibel på de två högsta växlarna, vid 90 km/ tim 68 decibel på de tre högsta och vid 70 km/tim 65 decibel. Bränsleförbrukningen över vår distributionsslinga om 17 mil med maxlast, olika hastighetsgränser samt fl era start och stopp visade på en mycket låg förbrukning. Vi klarade oss på 0,47 liter. Sannolikt med mycket hjälp av bilens orkeslöst höga utväxling. PLUS & MINUS + Lågt inköpspris + Låg bränsleförbrukning + Skydd mot småskador + Stort lättåtkomligt skåp Inklädseln på bilden är tillval. Som standard är skåpet plåtrent med en tunn gummimatta på golvet. Identiskt med gamla Dacia Dokker. BYGGAREN5 2021 – Säkerhetsbrister – Instabil med maxlast – Hög ljudnivå – Låg komfort förarplats – Arbetsyta saknas – Speglingar i vindrutan – Bakdörrarna spärrar inte i 180 grader 19 19