Nollelva 1
MODE MODENYHETER Rikiki nytt varumärke på Åhlens
Daniela Johansson och Maria O´Hara ser fram emot inspirationskvällen. Stadsmissionen ordnar kväll för slow fashion Den 26/4 anordnar Stadsmissionen ”En kväll för en mänskligare shopping.” Föreläsarna och inspiratörerna Ann-Sofie Bergort berättar om hållbart mode och Frida Landbecker kommer med stiltips. – Vi är här för att få flera att shoppa second hand medvetet. Vi pratar om varför det är bättre att göra de här valen, både för människor, miljö och plånboken. Stadsmissionens verksamhet bidrar till den helheten. Här blir en naturlig mötesplats, man både får och ger. Det tycker jag är väldigt fint, säger Ann-Sofie Bergort. På plats under kvällen finns även Daniela Johansson och Maria O´Hara som arbetar inom Stadsmissionens verksamhet. – Just second hand handlar om ekonomisk och social hållbarhet. Den här kvällen matchar det vi gör för människor, säger Maria O´Hara. Stadsmissionen har under det senaste året sett en ökning i att handla second hand i alla sina second hand-butiker. – Vi vill inspirera till att aktivera sin garderob. Allt finns på second hand, det behövs bara lite mer tålamod och tid. Vi måste ställa om från fast fashion till slow fashion, säger Frida Landbecker. Pengarna som samlas in går till att etablera människor på arbetsmarknaden och biljetter till kvällen säljs i Stadsmissionens butiker och caféverksamhet. (GN) Foto: Pressbild Nu lanserar Åhléns ett nytt varumärke för barn – Rikiki - som ersätter Minimarket Kids och ska stärka Åhléns position inom mode. Rikiki hyllar kreativiteten och fantasin hos barnen som man kallar ”The masters of style”. Rikiki riktar sig till barn från 0 till ca 8 år, med storleksspannet 50 till 128. Rikikis kollektioner är inspirerade av barnens kreativitet, där olika färgglada printbilder kombineras och där alla plagg ska gå att matcha och mixa med varandra, något som barn brukar göra allra bäst själva. Idén bakom namnet Rikiki kommer från franskan och betyder ”pytteliten” men är också inspirerat av ett fågelläte ”Krikri”, som man ser i den nya logotypen. Rikiki kommer att säljas i alla varuhus och på ahlens.se.. (BN) The Body Shop lanserar parfymer i ny doftserie Full Flowers är en ny doftserie med sofistikerade och färgglada dofter som inspirerats av blommans alla delar. Resultatet? Fyra intensivt blommiga dofter som stannar kvar länge på huden. Varje Eau de Parfum präglas av en blomma: ros, iris, ylang ylang och apelsinblomma. Noterna av mjuka blomblad, träiga stjälkar, saftig frukt och söt kåda smälter ihop till djupa och omväxlande dofter som hela tiden överraskar och utvecklas. Noter av damascenerrosor, framträder i Full Rose. I Full Iris bjuder en doft med främsta noter av irisblommor. Full Orange Blossom har en fräsch och citrusaktig doft där apelsinblomman dominerar. Full Ylang Ylang bjuder på noter av ylang ylang. Dofterna finns i butik den 11 april. (BN) Lily finns nu i fler färger Garmin lanserar nya färgval för Lily, deras smartwatch, som har ett klassiskt utseende och modern teknologi för att registrera hälsa och välmående, smarta funktioner som smartaviseringar och ännu mer. De nya färgerna är på Lily – Sport Edition: Guldinfattning med puderrosa boett med silikonarmband och på Lily – Classic Edition: Guldinfattning med svart boett med armband i italienskt läder Lily är endast 34 mm stor och har unik mönstrad urtavla som döljer en ljusstark och tydlig touchskärm som döljs då den inte används. För dig som vill vara aktiv finns inbyggda appar för yoga, pilates, konditionsträning och ännu mer. Då du har parat ihop din smartklocka med din kompatibla smartphones GPS registrerar den också löpning, promenader och cykelturer utomhus. (BN) HETAST JUST NU! 1. GLITTRA I SILVER Till våren är plaggen prydda av silver. Mindre uppenbart än guld, mer vågat än svart och det coola alternativet i vår. 2. DENIM, DENIM, DENIM I vår är denim riktigt hett. Inte bara vad gäller byxor, utan även i många fler garderobselement och även accessoarer. 3. GENOMSKINLIGT Det är inte längre förbjudet att låta underkläder synas genom dina plagg - många är de märken som lanserar lite mer genomskinliga och vågade plagg till våren. 4. LET THERE BE LEATHER En av vårens hetaste look är utan tvekan läder. Här har bikertrenden gjort en storslagen comeback... and we love it! 5. LAVENDELLILA Pastellfärgerna är åter och i år starkare än på länge. Främst är det lila som syns, i allt från mjuka syrener till djup iris. 34 FEELING Foto: Pressbild Foto: Pressbild Foto: Shutterstock Foto: Gabriella Nilsson