Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Deltagartillfällen För at
t mäta omfattningen av kulturskolans olika verksamheter har vi tagit fram ett mått som vi kallar ”deltagartillfällen”. Detta mått beräknas genom att räkna antalet deltagare vid varje kurstillfälle och sedan summera detta för årets verksamhet. På så vis kan volymer räknas fram och jämföras mellan till exempel olika verksamheter, kursformer eller olika kommuner. I detta kapitel redovisas antalet deltagartillfällen för den frivilliga kulturskolverksamheten i form av ämneskurser (långa och korta), öppen verksamhet, samt andra kurser och projekt. Deltagartillfällen som mått ersätter det tidigare ”elevplatser”. För information om antalet elevplatser tidigare år, se Kulturskolan i siffror – sammanfattning av tillgänglig statistik 1997–2018.6 Antalet deltagartillfällen för riket har räknats upp (se avsnittet Metod och datakällor) för att kompensera för de kommuner som inte lämnat uppgifter i enkäten. Figur 9 visar att den frivilliga kulturskoleverksamheten huvudsakligen bedrivs i form av långa ämneskurser. Dessa står för cirka 82 procent av deltagartillfällena. De korta kurserna spelar en betydligt mindre roll, med 4 procent av de angivna kurstillfällena. Den öppna verksamheten står för 8 procent och andra projekt står för 5 procent av deltagartillfällena i den frivilliga kulturskolverksamheten. Jämfört med 2018 var de långa kursernas del av deltagartillfällen liknande, runt 80 procent. Däremot fanns det en skillnad för de korta ämneskurserna, som år 2018 stod för 12 procent och för den öppna verksamheten, som stod för 3 procent. Andra projekt hade en liknande andel, runt 5 procent. 1 000 000 2 000 000 3 000 000 4 000 000 5 000 000 6 000 000 0 Långa kurser Korta kurser Öppen verksamhet Andra projekt Figur 9. Antal deltagartillfällen för olika typer av frivillig kulturskoleverksamhet. 2019. Uppräknade värden. Delar vi in de långa och korta ämneskurserna utifrån ämne ser vi att musik dominerar deltagartillfällena med eftertryck. De två musiktyperna står för drygt 7 av 10 deltagartillfällen totalt (tabell 6). Särskilt betydande är det enskilda musikutövandet (instrument/sång), som står för mer än hälften av de totala deltagartillfällena i långa och korta ämneskurser (55 procent). Dans följer därefter med 13 procent av de totala deltagartillfällena. De stora skillnaderna i deltagartillfällen mellan ämnena illustreras i figur 10. 5 075 075 501 198 250 097 335 549 6. Kulturskolan i siffror. Sammanfattning av tillgänglig statistik 1997–2018. Statens kulturråd, 2019. 15/44