Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Tabell 11 visar att antale
t unika elever har ökat mellan 2015 och 2017. Det går dock inte att säga huruvida det har skett en ökning eller minskning av antalet elever 2018 och 2019 eftersom dessa års siffror har beräknats på ett annat sätt och troligtvis är något underskattade. Vi kan dock se att det skett en viss ökning mellan 2018 och 2019, från knappt 174 000 till drygt 180 000 unika elever. Andelen barn och unga i åldern 6–19 år som deltagit i kulturskolan 2019 var 11 procent. Denna andel tycks ha varit relativt stabil under perioden 2015–2019. Även om antalet unika individer i kulturskolan har ökat så har inte andelen ökat. Det beror på att antalet personer i målgruppen har ökat på grund av befolkningstillväxten. Tabell 11 visar också att andelen flickor/kvinnor av kulturskolans unika individer i åldern 6–19 år var 58 procent 2019, samma andel som år 2018. I samtliga åldersgrupper är det en större andel flickor/kvinnor än pojkar/män som går i kulturskolan (figur 14). Den största skillnaden mellan könen finns i åldersgrupperna 3–5 år och deltagare över 25 år. Från 6 års ålder fram till 25 år minskar skillnaderna mellan könen och i åldersgruppen 20–25 år är det en mer jämn fördelning, med 53 procent kvinnor och 47 procent män. Jämfört med fördelningen mellan könen i deltagartillfällen är skillnaden i deltagartillfällen större än i unika elever. Det tyder på att flickor i högre utsträckning än pojkar går fler kurser i kulturskolan. 100 80 60 40 20 0 0–2 år 3–5 år 6–8 år 9–11 år 12–15 år 16–19 år 20–25 år >25 år 6–19 år Flickor/kvinnor Pojkar/män Figur 14. Könsfördelning i olika åldersgrupper, andel unika individer i kulturskolan. Inrapporterade värden (personnummerlistor). 2019. Procent. Figur 15 visar åldersfördelningen bland unika barn och unga i kulturskolan. Figuren bygger på inrapporterade uppgifter i personnummerlistorna. Den grupp med störst andel kulturskoleelever är barn 9–11 år, där 18 procent av målgruppen deltagit i kulturskolan. Därefter kommer gruppen med 12–15-åringar, där 13 procent deltagit. Figuren bekräftar även de tidigare nämnda resultaten att yngre och äldre åldersgrupper i mycket liten utsträckning går i kulturskolan, åtminstone på kurser där personnummer samlas in. De unika eleverna är särskilt koncentrerade till grundskolan. I gymnasieåldern (16–19 år) utgör andelen unika elever till exempel nästan en tredjedel av andelen under högstadieåldern (12–15 år). I samtliga åldersgrupper är andelen flickor/kvinnor i kulturskolan större än andelen pojkar/män. 46 54 37 63 39 61 42 58 44 56 45 55 47 53 36 64 57 43 42 58 21/44