Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Sammanfattning Kulturrådet
fick år 2018 i uppdrag att inrätta ett nationellt Kulturskolecentrum. I Kulturskolecentrums uppdrag ingår att stödja den kommunala kulturskolan, bland annat genom att ansvara för statistik och uppföljning. Kulturrådet har sedan dess utvecklat en ny årlig statistikinsamling. Denna rapport är den andra i ordningen. Underlaget i rapporten utgörs av en webbenkät till landets samtliga kommuner och insamling av deltagarlistor med personnummer. Svarsfrekvensen var 84 procent för enkäten och 55 procent för deltagarlistorna. Insamlingen har gjorts av Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av Kulturrådet. Dessutom används statistik från Kulturskolerådets tidigare insamlingar och uppgifter från SCB:s räkenskapssammandrag. Rapporten från kulturskolornas verksamhet under 2019 visar på följande resultat: • Kommunal kultur-/musikskola finns i stort sett samtliga, 287, av landets kommuner. Kommunerna bedriver i regel verksamheten i egen regi. • Kulturrådet har delat in kulturskoleverksamheten i den frivilliga kulturskolan, – med korta och långa ämneskurser, öppen verksamhet och övriga projekt – samt uppdragsverksamhet – som består av verksamhet utanför den frivilliga kulturskolan, ofta på uppdrag av grundskolan. I den frivilliga verksamheten erbjuder nästan alla svarande kommuner långa ämneskurser, medan drygt 6 av 10 kommuner har korta ämneskurser respektive öppen verksamhet. Knappt 8 av 10 kommuner har uppdragsverksamhet. • Musik, i form av sång/instrument respektive i grupp, är det klart vanligaste ämnet i kulturskolan. I stort sett alla kommuner anger att de erbjuder musik i långa och/eller korta kurser. Att inte samtliga kommuner har angett att de erbjuder musik handlar troligen om en felrapportering. Därefter följer i tur och ordning dans, teater/drama, bild/form samt film/animation som de mest erbjudna ämnena i kulturskolan. • Nära hälften av de svarande kommunerna har ordnat kurser som särskilt riktar sig till barn och unga med funktionsnedsättning, en tredjedel har kurser till ekonomiskt utsatta barn, en fjärdedel har haft kurser riktade till nyinvandrade och 28 procent av kommunerna har haft kurser som särskilt riktar sig till barn och unga boende på landsbygd/i glesbygd under 2019. • Antalet deltagartillfällen, det vill säga det antal elever som deltar i en kurs gånger antalet kurstillfällen, utgörs till övervägande del av långa kurser. Slår vi ihop långa och korta kurser står musik för drygt 7 av 10 deltagartillfällen. Särskilt betydande är det enskilda musikutövandet (instrument/sång) som står för mer än hälften av de totala deltagartillfällena. Ett uppräknat sammanlagt värde för hela landet visar på drygt 5,3 miljoner deltagartillfällen i långa och korta ämneskurser under 2019. Flickor utgör 64 procent av deltagartillfällena jämfört med pojkarnas 36 procent. Särskilt stor är skillnaden i dans (90 mot 10 procent för flickor jämfört med pojkar). Film/animation är det enda ämnet där pojkars deltagartillfällen är fler än flickors. • Nästan 8 av 10 kommuner anger att de har köer till kulturskolan. Antalet barn i kö uppskattas till 39 000. Cirka 12 procent av de svarande kommunerna anger att de inte har någon kö, medan 8 procent saknar kösystem. Det innebär att kommunen inte registrerar köande och de som anmäler sig först får plats. I dessa kommuner går det alltså inte att veta om det finns barn som skulle vilja gå men som inte får plats. • Genom uppräkning för att kompensera bortfall är det beräknade totala antalet unika elever i landets kulturskolor drygt 180 000 individer i åldern 6–19 år. Siffran bygger på inlämnade deltagarlistor. Andelen i åldern 6–19 år som går i kulturskolan ligger stabilt på cirka 11 procent. Det är klart vanligast att kulturskoleelever är i skolåldern. Särskilt vanligt är det i åldern 9–11 år, där 18 procent i åldersgruppen går i kulturskolan. Redan under gymnasiet minskar dock andelen elever. I åldrarna under och över 6–19 år är andelen kulturskoleelever mycket liten. Flickor utgör en majoritet av kulturskoleeleverna, 58 procent av eleverna i åldern 6–19 3/44