Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Tabell 6. Deltagartillfäll
en per ämne och kön, långa och korta ämneskurser, 2019. Uppräknade värden. Ämne Musik – instrument, sång Musik – ensemble, orkester, kör, musikgrupp/band Dans Teater/drama Bild och form Övriga ämnen Musikal Film/animation Cirkus Slöjd/hantverk Foto Skrivande/ berättande Summa 500 000 1 000 000 1 500 000 2 000 000 2 500 000 3 000 000 0 Deltagartillfällen, totalt antal 2 924 385 878 140 700 035 322 853 210 642 151 184 44 390 38 043 40 278 7 015 3 374 4 834 5 325 172 Varav deltagartillfällen långa kurser 2 814 519 844 585 657 098 305 074 197 480 135 315 41 480 31 512 36 373 4 992 3 245 3 403 5 075 075 Varav deltagartillfällen korta kurser 109 866 33 556 42 937 17 780 13 162 15 869 2 910 6 531 3 905 2 023 129 1 431 250 097 Fördelning mellan ämnen, procent 54,9 16,5 13,1 6,1 4,0 2,8 0,8 0,7 0,8 0,1 0,1 0,1 100 Långa kurser Korta kurser Figur 10. Deltagartillfällen per ämne, långa och korta ämneskurser, 2019. Uppräknade värden. Jämför vi kön deltar flickor i större utsträckning än pojkar i samtliga kulturskoleämnen utom i film/ animation (figur 11). I detta ämne utgör pojkar 57 procent av deltagartillfällena i långa och korta kurser. Den största differensen mellan könen finns i ämnena dans och musikal, där cirka 9 av 10 deltagartillfällen görs av flickor. Sammanlagt utgör flickor 64 procent av deltagartillfällena. Siffrorna bör dock tolkas med viss försiktighet, eftersom bara runt hälften av de kommuner som i enkäten angett deltagartillfällen även kunnat ange deltagartillfällen uppdelat på kön. 16/44 Teater/drama Bild och form Övriga ämnen Film/animation Musikal Slöjd/hantverk Cirkus Skrivande/ berättande Foto Musik, instr/sång Musik i grupp Dans