Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Analys av bakgrundsfaktore
r Socioekonomisk bakgrund – föräldrars utbildning Den vuxna befolkningens deltagande i kulturlivet varierar mellan olika kulturaktiviteter, bland annat beroende på tillgänglighet och kostnader. Men även ålder, kön och socioekonomisk status spelar in för graden av deltagande.7 Utbildningsnivån är den aspekt av socioekonomisk status som har störst inverkan på deltagande i kulturaktiviteter. Detta gäller såväl för barn som för vuxna. Föräldrarnas utbildningsnivå påverkar såtillvida att barn med föräldrar med eftergymnasial utbildning är mer aktiva eller lika aktiva kulturutövare som de med föräldrar med förgymnasial/gymnasial utbildning. Deltagande i kulturskola eller liknande verksamhet är också vanligare bland barn med föräldrar med eftergymnasial utbildning.8 Föräldrars utbildningsnivå påverkar även graden av kulturskoledeltagande i vår undersökning. Genom SCB:s analyser av de insamlade deltagarlistorna framkommer att av 6–19-åringar i kulturskolan hade 79 procent minst en förälder/vårdnadshavare med eftergymnasial utbildning (figur 17). Motsvarande andel i riket var 58 procent. Det är alltså en överrepresentation av barn och unga med föräldrar med högre utbildning i kulturskolan. Vi ser liknande resultat för både flickor och pojkar, med en särskilt stor överrepresentation bland flickor. 100 79 80 60 40 20 0 Totalt Pojkar/män Flickor/kvinnor Andel med föräldrar med eftergymnasial utbildning i riket Andel med föräldrar med eftergymnasial utbildning i kulturskolan Figur 17. Andel barn och unga 6–19 år med föräldrar med eftergymnasial utbildning i kulturskolan respektive i befolkningen. Inrapporterade värden (personnummerlistor), 2019. Procent. 58 78 59 80 58 7. Kulturvanor. Socioekonomiska analyser och tidstrender. Kulturfakta 2017:2. Myndigheten för kulturanalys, 2017. 8. Barns och ungas kulturaktiviteter. Kulturfakta 2017:5. Myndigheten för kulturanalys, 2017. 23/44