Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Elever i kulturskolan Anta
let deltagartillfällen ger en bild över kulturskolornas aktiviteter, men för att komplettera bilden av vilka individer det är som går i kulturskolan har vi tagit fram måttet ”unika elever”. Antalet unika elever i kulturskolan utgår från två källor; dels har kulturskolorna lämnat in personnummer på de elever som deltagit i verksamheten 2019, dels har kommunerna i enkäten fått ange hur många unika elever som deltagit i verksamheten 2019. Personnummerlistor Kommunernas personnummerlistor lämnades till SCB, där dessa samkördes med registeruppgifter. De registeruppgifter som användes var föräldrarnas utbildning och uppgift om utländsk bakgrund. Resultatet sammanställdes i tabeller av SCB och levererades till Kulturrådet. Syftet med insamlingen av personnummer är att kunna redovisa de som deltagit i kulturskoleverksamheten utifrån antal, ålder, kön, socioekonomisk bakgrund samt härkomst. Som socioekonomisk bakgrund används föräldrarnas utbildning. Som härkomst används utländsk bakgrund, utlandsfödd och nyinvandrad (kortare vistelsetid än 4 år i Sverige). Av landets 287 kommuner med kulturskola lämnade 144 kommuner (51 procent) in deltagarlistor innehållande personnummer. Observera att de uppgifter och den analys som vi här presenterar baseras på de deltagare där kulturskolorna har registrerat personnummer. En del kulturskolor registrerar inte personnummer för alla delar av sin verksamhet. Det är framförallt verksamhet som bedrivits i öppna former utan anmälan där personnummer inte registrerats. En konsekvens av detta är att antalet unika individer kan vara något underskattat och att uppgifterna främst speglar de elever som går i långa eller korta ämneskurser. Ämneskurserna står dock för huvuddelen, cirka 86 procent, av den frivilliga kulturskoleverksamheten, vilket innebär att resultatet kan ses som representativt för den frivilliga kulturskoleverksamheten som helhet. Enkätfråga För att komplettera insamlingen av personnummerlistor ställde vi en fråga i enkäten där kommunerna fick ange hur många unika elever som deltagit i kulturskolan under 2019. I frågan specificerades inte ålder eller kön, och det går av naturliga skäl heller inte att koppla på bakgrundsvariabler från registerdata på samma sätt som för personnummerlistorna. Svaren på enkätfrågan kan dock komplettera bilden av unika elever, då ett betydligt större antal kommuner besvarade enkätfrågan än som skickade in personnummerlistor, 238 jämfört med 144 kommuner. Antalet unika individer skiljer sig därför en hel del åt mellan rapporteringarna, se figur 13. I enkätfrågan angav kommunerna totalt 186 757 unika elever, medan personnummerlistorna gav totalt 137 007 individer i alla åldrar och 131 234 elever i åldern 6–19 år. Elever i denna åldersgrupp utgör 96 procent av det totala antalet inrapporterade unika elever, vilket också tyder på att det främst är långa ämneskurser som rapporterats in i personnummerlistorna. 19/44