AMES 1
FORTSÄTTER BLOMSTRA AFFÄRSSTADEN FIRAR FEM ÅR OCH
50 NUMMER FEMÅRIGT SAMARBETE TEXT & FOTO: MIRJAM LINDAHL De har båda tagit steget från en bransch till en annan. – Det gör nog att vi ser på våra verksamheter på ett lite annorlunda sätt. Mer utifrån kundperspektivet, säger Camilla Lejon, VD på Linköping City Airport. Peter Nordlander, grundare och delägare av Affärsstaden håller med. – Efter många år som verksam i näringslivet har jag och mina kollegor en känsla för vad tidningen ska innehålla och förmedla för att vara relevant. CAMILLA OCH PETERS samarbete startade i och med att Affärsstaden såg dagens ljus för fem år sedan. – Jag blev kontaktad av Peter Lindgren, annonssäljare på dåvarande LKPG Magazine, berättar Peter. Tidningens framtid var lite oviss, och jag fick frågan om att tillsammans med några andra se om vi kunde ta över. Själv var Peter precis vid ett vägskäl i arbetslivet efter att han och hans fru sålt den familjeverksamhet de drivit under många år och lockades av tanken att göra något nytt, samtidigt som han hade svårt att se sig själv som en ”vanlig anställd”. – Med bakgrund som ljudtekniker på Sveriges Radio hade jag en viss inblick i vad redaktionsarbetet innebar och kände att det här var ett spännande uppdrag, så jag blev nyfiken. ATT DRIVA EN TIDNING med samma innehåll som LKPG Magazine var aldrig aktuellt. Hus- och heminredning, nöje och handel fanns det redan en uppsjö av tidningar om, så tanken gick mot näringslivet och där föddes Affärsstaden, ett magasin för regionens näringsliv. – Vår drivkraft var redan från början att vara en positiv röst i regionen och berätta om lokala företag, drivna entreprenörer, spännande event och intressanta personer med anknytning till vårt utgivningsområde, säger Peter. Vi vill lyfta fram allt det goda som händer. Det finns så många inspirerande historier att berätta, faktiskt en för varje företagare, och det vill vi ta vara på och förmedla vidare. CAMILLA SÄGER ATT DET VAR VÄLKOMMET med en tidning som vände sig till affärsresenärerna, flygplatsens viktigaste kundsegment. Hon blir ofta 14 kontaktad av annonssäljare från de stora Stockholmsbaserade dagstidningarna, men eftersom det är här resenärerna finns är det självklart att också annonsera här. Och Affärsstaden utgör en utmärkt budskapsbärare. – Den både inspirerar och visar upp en unik och oerhört spännande region, där allt från små start-ups till stora internationella bolag växer och där kluster och samarbeten gror ur Science Parks och universitet. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI BÅDE PETER OCH CAMILLA är överens om att det svåraste med att vara entreprenör är att välja när man ska tacka nej. Att välja sina samarbeten med omsorg, och vara noga med var och i vilka sammanhang man syns är otroligt viktigt och kan vara skillnaden mellan misslyckande och framgång. När man står för samma värden och arbetar med kvalitet så gagnar det båda parter, menar de och tycker sig ha hittat just ett sådant samarbete med varandra. – Camilla, som är en berest globetrotter, skriver sedan en tid tillbaka även en resekrönika i varje nummer, berättar Peter, och betonar att blandningen i varje nummer är viktig. Krönikor och kåserier tillsammans med personporträtt, företagsreportage och kortare notiser om händelser i affärslivet. VI KOMPLETTERAR OCKSÅ utgivningen av papperstidningen med pressreleaser och kortare