HSB Uppdraget 1
styrelseskolan Text Karin Aase Foto Jann Lipka Te
xt Karin Strand April-maj Årsstämma Snarast möjligt efter årsstämman bör den nyvalda styrelsen gå igenom underhållsplanen och se vilka underhålls- och renoveringsåtgärder som är aktuella. Inled upphandlingsarbetet i god tid, gärna sex månader innan arbetet behöver utföras. När är det dags för upphandlingar? Se till att vara ute i god tid – en omfattande upphandling kan kräva upp till ett halvårs framförhållning. Låt bostadsrättsföreningens underhållsplan vara en stående punkt på agendan för alla styrelsemöten, eftersom den utgör ett bra underlag för vilka upphandlingar som bör göras i närtid och längre fram. Många HSB-föreningar har expertkompetens inom upphandlingsområdet så det kan vara klokt att rådfråga er kontaktperson på HSB vid större upphandlingar. Återkommande arbeten som snöröjning och trädgårdsarbete brukar ha rullande avtal, men det kan bli aktuellt med nya upphandlingar även inom dessa områden. HSB hjälper till HSBs gemensamma inköpsfunktion tecknar ramavtal med leverantörer av varor och tjänster på nationell nivå. Avtalsleverantörerna ska uppfylla de minimikrav som HSB ställer vad gäller affärsetik, hälsa och säkerhet liksom miljö och kvalitet. HSB tar hänsyn till miljöpåverkan samt företagets stabilitet, utvecklingsmöjligheter och sociala ansvarstagande, exempelvis att det finns kollektivavtal. Ramavtalen är sällan billigast på marknaden om Novemberdecember man enbart ser till kronor och ören. Men med HSBs avtal finns det en trygghet och stabilitet samt en etisk och miljömässig prövning. Dessutom står alltid totalkostnaden i fokus och faktorer som faktura- och varuhanteringskostnader, transportkostnader och utvecklingskostnader finns med i beräkningarna. De flesta regionala HSB-föreningar har också paketerade konsulttjänster anpassade efter bostadsrättsföreningarnas behov. Upphandla löpande trädgårdsarbete. Kolla referensobjekt. 18 uppdraget #2 / 2019