HSB Uppdraget 1
ändringsanmälan F Slipp pappersNär bostadsrättsfö
reningen ändrar styrelsens sammansättning, roller och firmateckning ska det registreras hos Bolagsverket. Med tjänsten HSB Ändringsanmälan kan föreningen enkelt göra dessa ändringar digitalt. Text Karin Strand Foto Getty För att underlätta för bostadsrättsföreningar att hantera löpande ändringar lanserade HSB för tre år sedan den digitala tjänsten HSB Ändringsanmälan. – Föreningarna måste alltid ha ordning på vilka som sitter i styrelsen, vilka som har rätt att attestera fakturor och vilka som har rätt att teckna avtal för föreningen, berättar Annelie Gunnarsson, som jobbar med automatiserings- och rådgivningsfrågor på HSB Affärsstöd. – MEDLEMMARNA I EN styrelse har också olika roller och uppgifter, till exempel ordförande, firmatecknare, ledamöter och suppleanter. Även rollfördelningen behöver anmälas till Bolagsverket. Förändringar i styrelsens sammansättning sker ofta i samband med konstituerande årsmöten, och ibland även under verksamhetsåret om någon avslutar sitt uppdrag eller byter roll, säger Annelie Gunnarsson. Med tjänsten HSB Ändringsanmälan går dessa ändringar smidigt, och man slipper den annars utdragna manuella processen med pappersblanketter som ska skrivas under av ett antal personer och sedan via post skickas till Bolagsverket. 28 uppdraget #2 / 2019 arbetet med digital ändringsanmälan TJÄNSTEN HSB ÄNDRINGSANMÄLAN är direkt kopplad till både Bolagsverket och HSBs affärssystem och underlättar styrelsens arbete och ansvar för att vitala data alltid är uppdaterade och att allt är juridiskt korrekt. Vid den digitala registreringen skapas ett betalningsuppdrag som man godkänner med hjälp av bank-id och därefter får föreningen ett digitalt registreringsbevis. – Tjänsten innebär en stor fördel för bostadsrättsföreningens styrelse eftersom den underlättar arbetet och är ett stöd i att alla uppgifter alltid är uppdaterade, säger Annelie Gunnarsson. l HSB Affärsstöd HSB Affärsstöd är HSBs nationella IT- och utvecklingsbolag. Bolaget utvecklar och förvaltar tjänster för de regionala HSB-föreningarna och deras bostadsrättsföreningar, kunder och medlemmar. Utbudet av tjänster kan skilja sig mellan de regionala föreningarna i landet. För att ta reda på om er regionala HSB-förening tillhandahåller en specifik tjänst från HSB Affärsstöd, vänd er till er kontaktperson på HSB för mer information.