1177 Vårdguiden Uppsala 1
1177 Vårdguiden Uppsala KBT-behandling på nätet
1177 Vårdguiden Uppsala Inspiratören: Thomas Sjöva
ll
1177 Vårdguiden Uppsala Kliar det?
1177 Vårdguiden Uppsala Tema: Neuropsykiatriska di
agnoser
Utredningen steg för steg Vill du få svar på om d
itt barn kan ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? Så här går en utredning till. H ar ditt barn stora svårigheter att hänga med i skolan? Hamnar ditt barn lätt i konflikter eller blir oroligt om hen inte får följa samma rutiner varje dag? Den typen av problem kan alla barn ha någon gång, men hos en tiondel av alla barn i Sverige är orsaken en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som bör utredas. Utredningen går i stort sett till på samma sätt för barn och vuxna – medicinsk undersökning, psykologbedömning och samtal med närstående. Utredningen av barn involverar även förskolepersonal eller skolpersonal. Skolans elevhälsoteam bidrar både till utredningen och åtgärdsplanen efter en eventuell diagnos. – Det är oftast i skolan som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar märks mest. Kraven på att kunna styra sin uppmärksamhet, energinivå, impulser och sociala beteende är oftast mycket högre i skolan än hemma. Därför känner en del föräldrar inte igen sitt barn i beskrivningen som skolan ger, säger Elisabeth van de Leur, psykolog vid en barn och ungdomsmedicinsk mottagning. Utredningen börjar med att du får beskriva hur du uppfattar att ditt barn utvecklas jämfört med jämnåriga. Skolans personal fyller också i formulär. Vid första besöket på mottagningen träffar du och ditt barn en läkare som underVEM ANSVARAR FÖR VAD? Har ditt barn fått en neuropsykiatrisk diagnos? Om flera olika personer är inblandade i insatser som rör ditt barn 1177 vårdguiden 3 • 17 kan du be att få en så kallad SIP, samordnad individuell plan. Planen formas utifrån ditt barns behov för att samordna de olika insatserna och göra det tydligt vem som ansvarar för vad. 1177.se/sip söker barnets grundläggande motorik och koordination och ställer frågor om ditt barns tidiga utveckling. Om det behövs får ni en remiss till neurolog eller genetisk undersökning. Nästa steg är att du som förälder får träffa psykologen och ge din syn på ditt barns styrkor och svårigheter. – Vi behöver bland annat veta om till exempel koncentrationssvårigheter och im pulsivitet kan förklaras av något annat än adhd. Det kan till exempel vara ett barn som haft för höga krav under lång tid och utvecklat psykisk ohälsa som nedstämdhet och ångest. När utredningen är klar har ni ett möte där ni får veta resultatet av utredningen. – Det blir ofta ett betydelsefullt samtal. Barnet får sätta ord på sina upplevelser och du som förälder kan möta upp. Med er hem får ni skriftlig information och hjälp att ta kontakt med till exempel adhdcenter eller Aspergercenter där hela familjen kan få utbildning och stöd. Utredningen brukar avslutas med att mottagningen bjuder in dig som förälder tillsammans med personal från skolan, ofta en specialpedagog och klassläraren. – Uppföljningen är viktig för att skolan ska kunna göra individuella anpassningar. Alla barn är olika och det gäller även dem som uppfyller kriterierna för en diagnos, säger Elisabeth van de Leur. LÄKEMEDELSBEHANDLING AV ADHD Behandling med centralstimulerande läkemedel kan förbättra koncentrationsförmågan och impuls kontrollen hos både barn och vuxna med adhd. Det påverkar mängden av signalämnena dopamin och noradrenalin i hjärnan. Det finns ingen risk för att bli beroende av läke medlet när det används vid adhd enligt läkares ordination. Biverk ningar, som till exempel nervositet, minskad matlust och magbesvär, är ofta över gående eller kan minska om läkemedelsdosen ändras. 13
1177 Vårdguiden Uppsala Aktuellt i vården
1177 Vårdguiden Uppsala Ett stick för livet
1177 Vårdguiden Uppsala Klara, färdiga gå ... låt
bilen stå!
1177 Vårdguiden Uppsala Djur som jobbar
1177 Vårdguiden Uppsala Knölar från A till Ö
1177 Vårdguiden Uppsala Hårda fakta om förstoppnin
g