AMES 1
TALANG- OCH ENGAGEMANGSUTVECKLING Henrik Heslyk,
är leg. psykolog, med fokus på arbets- och organisationsutveckling. Han är certifierad ugl-handledare och karriärcoach med mångårig erfarenhet av employer branding, Hr ledning och Talent management. Heslyk Development driver Talent Management Training Academy med utvecklingsprogram för individer, team och stöd vid personbedömning. Han har skrivit boken ”Människor till låns” Detta är en del i serien Talent Management Training Academy LÄRA SIG LYSSNA TEXT: HENRIK HESLYK FOTO: CRELLE Jag var under några veckor vid Markstridsskolan på Kvarn utanför Borensberg. I rollen som handledare mötte jag 100 kadetter för att träna vägledande samtal. De blivande officerana fick en konkret metod för kontaktskapande och dialog vid svåra samtal. Målet var att stärka deras förtroende för att med samtal kunna hjälpa, påverka och göra skillnad vid möten med kollegor och medarbetare. Gruppen utvecklades mycket snabbt och kunde snart ställa frågor som öppnade upp och som undvek många av de klassiska misstagen vid samtal. Konkret tränades att skapa bra förutsättningar vid möten, att behålla ett aktivt lyssnande och att använda frågor som gav mer av det som en vägsökande upplevde som viktigt. Vägledningens mål var att få den andres situation mer tydligt belyst och formulerad för att avlasta och underlätta en fortsättning med fördjupning och mer hållbart beslutsfattande. Jag tycker det är viktigt att berätta eftersom det handlar om en mycket handfast metod som snabbt stärker ett vardagligt och praktiskt ledarskap. Det är en verkligt bra kompetens ha med sig för en blivande chef och förstås i alla andra som samverkar i grupper och team. Metoden innehåller många delar där en av de viktigare är hur vi tränar på att lyssna med alla sinnen. Vi vet att mycket av det som sägs kan vara viktigt men att vi behöver lägga märke till hur saker sägs. Det ger oss mer information. Vi kommunicerar också mycket med våra kroppar och kroppshållning. Ta exempelvis hur du påverkas av att den andre börjar flacka med blicken kring berättande om en händelse. Det kan ge dig en ingång till något angeläget. När vi tränar på att förstå kroppsspråk handlar det ofta om att se och lägga samman många små signaler. Vi vinner på att försöka förstå detta, mer se en annans persons behov, sinnesstämning och försök till uppriktighet. Klargörande ordval är viktigt men också det som blir mer otydligt uttryckt, det som verkar undvikas eller det som fastnar i upprepningar. En annan del är hur en dialog blir en ömsesidig process eller som någon sa ”it takes two to tango”. Vi förstärker varandra både när vi försöker ”öppna upp” och när vi bestämmer oss för att ”stänga igen”. En öppen och intresserad inledning ger den andre en god chans att våga ta sats och börja formulera sig. Ett bemötande av lugnt framförda, öppna och utforskande frågor ger i dessa lägen mer innehåll. Det vi behöver se upp med tron att behöva komma med 30 ”goda råd”, snabba förklaringar eller att säga ”det är inte så farligt”. Det hjälper oftast inget om vi vill komma fram till det den andre upplever som viktigast. En annan lärdom är betydelsen av att sluta gissa vad den andre kan tänkas mena. När vi gör det utgår vi ofta från egna antaganden om hur den andre uppfattat en situation, känner för den eller önskar få det. Dessa antaganden handlar mer om våra egna erfarenheter, lösningar eller undvikanden av jobbiga ämnen. Det är lätt att bli för snabb med att tro sig ha förstått den andre. Vår egna historia, kan trots många likheter, sakna de viktigaste ingångsvärdena, som riskerar ta oss vid sidan om det väsentliga. Jag tror det är viktigt att en inledande metodträning praktiseras. En vardagsträning behöver ge kvitton på att vi kan förbättras. Att lära sig aktiv lyssning är en utmaning för många men i vår vardag finns många möjligheter. Att ta vara på tillfällen att ge andra utrymme, få formulera sig, hinna värdera alternativ och kunna bestämma sig, gör stor skillnad. Vi ser också värdet av att få träna i grupp. När alla bestämt sig för att delta och bidra efter bästa förmåga händer något. Individer övervinner då ett ofta inledande träningsmotstånd genom att dras med i gruppens ansträngningar. Det har jag sett många gånger och det visar på betydelsen av ett tydligt ledarskap när vi utmanas. I ledarskap lägger jag att alla tar ett ansvar för att agera förebild, underlätta för andra och kunna stödja det som inspirerar andra att ta ett eget utrymme. En sista sak är att beakta maktförhållanden i en samtalssituation. Ofta kan det i praktiken vara en chef, eller någon form av auktoritet, som den vägsökande möter. Här ligger det en ojämlikhet som den med mest makt i rummet behöver förstå att jämna ut för att snabbare skapa förtroende. Att ta upp en personlig svårighet är för de flesta väldigt jobbigt. Det kräver egentligen mer tillit till den andre än vad som normalt finns tillgänglig vid ett första möte. Det jag främst tar med mig som handledare är hur en stor grupp chefer väldigt snabbt kan höja sin förmåga att genomföra bra vägledande samtal genom några få dagars systematisk träning. Det är också övertygande att den som lär sig lyssna mer aktivt upplever sig ha ökat sina chanser att bli en mer framgångsrik ledare. Det kommer stora grupper av medarbetare och kollegor till glädje och ger oss snart bättre arbetsplatser. ®