AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Fm reklam har fått ansvar för
försäljning av alla annonsytor på MTRX snabbtåg som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg. NY PARTNER FÖR FÖRSÄLJNING AV REKLAMYTOR OMBORD PÅ MTRX FOTO: MATTIAS DIESEL MTRX inleder ett samarbete med fm reklam, som blir nya reklampartner till det prisbelönta tågbolaget. Fm reklam får därmed ansvar för försäljning av alla annonsytor på MTRX snabbtåg som trafikerar den populära sträckan Stockholm-Göteborg. 2015 klev MTRX in som ny aktör på den svenska järnvägen. Genom att erbjuda fördelaktiga biljettpriser, punktligare avgångar och utmärkt service har MTRX gjort sig ett namn långt utanför branschen. Nu väljer MTRX att inleda ett samarbete med fm reklam, som därmed blir ny reklampartner till bolaget. I uppdraget ingår försäljning av alla annonsytor såsom stols- och bordsbrickor, väggytor samt utvändig foliering. – En normal månad har vi över 65 000 personer, med allt ifrån barnfamiljer till, fritidsresenärer och affärsresenärer, som åker med oss, vilket är målgrupper vi vet tilltalar flera annonsörer säger, Madelene Josephson, CCO på MTRX och fortsätter: – Med fm reklams hjälp hoppas vi att fler och nya annonsörer ska få upp ögonen för möjligheten att på strategiskt utvalda platser exponera sitt varumärke ombord hos oss. Fm reklam har varit verksamma i nästan 40 år och är ett av Sveriges äldsta försäljningsbolag och har länge haft en inriktning på arenareklam. Bolaget har nu kunnat bredda sin målgrupp och stärka sin portfölj med inriktning inom trafikreklam med hjälp av Jennie Eriksson som har en stor erfarenhet av utomhusreklam. – Vi ser verkligen fram emot vårt nya samarbete med MTRX. Detta kommer stärka upp vår produktportfölj och skapa större möjligheter för annonsörer att nå ut till människor i rörelse avslutar, Jennie Eriksson, vd på fm reklam. ® SPECSAVERS HAR DET STARKASTE VARUMÄRKET I KATEGORIN OPTIKERKEDJOR FOTO: PRESSBILD De senaste tre åren har Specsavers och Synsam slagits hårt om titeln Sveriges starkaste varumärke bland optikerkedjorna. Förra året vann Synsam och i år är det Specsavers tur att ta hem titeln. Det framgår av Evimetrix konsumentundersökning Swedish Brand Award. Även tredje och fjärdeplatsen brukar det vara två som slåss om: SmartEyes och Synoptik. Den ordningen blev det i år, alltså SmartEyes kom trea och Synoptik fyra. Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är. Det som är viktigt för att bli ett framgångsrikt varumärke inom optikerbranschen är att man gör bra reklam. Synsam gör den bästa reklamen åtminstone när de egna kunderna får uttala sig, men Specsavers kommer inte långt efter. Trevlig personal, kundservice och prisnivå är också två aspekter som ökar nöjdheten i optikerbranschen. Synsam har den trevligaste personalen men Specsavers får högre betyg för sin prisnivå. Förutom SmartEyes, Specsavers, Synoptik och Synsam har även LensWay mätts i kategorin. ® HANNA BROGREN LÄMNAR SVERIGES KOMMUNIKATÖRER Efter nästan fyra år som generalsekreterare och vd på Sveriges Kommunikatörer går Hanna Brogren vidare till Region Stockholm där hon blir kommunikationsdirektör i regionledningskontoret. – Det har varit fyra utvecklande, roliga och viktiga år för mig på Sveriges Kommunikatörer. I den stora förändring och omställning som pågår i samhället blir kommunikation allt viktigare. Den kraften är tydlig och har drivit oss att utveckla arbetssätt, kartlägga kompetensbehov och digitalisera verksamheten, säger Hanna Brogren. – Sveriges Kommunikatörer har utvecklats framåt under Hanna Brogrens tid som generalsekreterare. Vår vision att kommunikation ses som den starka kraft som driver förändring och förflyttar företag och samhälle framåt har varit utgångspunkten i arbetet, säger Viveka Hirdman-Ryrberg ordförande i Sveriges Kommunikatörer. När pandemin kom ställde Hanna och teamet om till digitalt snabbt, vilket inte minst våra medlemmar uppskattade. ® FOTO: PRESSBILD Hanna Brogren har varit generalsekreterare och vd på Sveriges Kommunikatörer i nästan fyra år. 35