CSR 2012 Svensk 1
CSR INTRESSENTER AVSNITTSRUBRIK AVSNITTSRUBRIK
PUBLIC RELATIONS Det blir allt viktigare att arbeta aktivt med PR. Hur vi uppfattas i media och vad som skrivs om Mimer är av stor betydelse för oss och vårt varumärke. Vi strävar efter att vara en självklar part för journalister kring frågor som rör bostadsmarknaden och arbetar aktivt och strategiskt med PR. För att övervaka vad som skrivs om oss anlitar vi ett mediabevakningsföretag och använder MyNewsdesk för att sprida pressmeddelanden och information om oss. Varje år låter vi ett oberoende företag genomföra en medieanalys. Under 2012 var Framtidslägenheten fortsatt i fokus, bland annat genom inslag i Rapport, TV4 nationellt och i magasin som Kloka hem och M-magasin. Medieanalysen visar att det som skrevs om Mimer var 93 % positivt/neutralt, och att inslagen hade stort genomslag. Resultatet bedömdes som mycket gott. SOCIALA MEDIER Sedan ett par år tillbaka fi nns Mimer på Facebook, en spännande arena för kommunikation. Det främsta skälet är att vi vill vara där våra kunder, befi ntliga och presumtiva, som Bo Lundgren, Mats Odell och Reinhold Lennebo. Förra året talade ABB Sveriges VD Johan Söderström. Han gav sin bild av hur ABB kan bidra till att skapa ett hållbart samhälle där aktiva hus är en av nyckelfaktorerna för en eff ektiv energianvändning i framtiden. KUNDDIALOGEN Vi vill gärna veta vad våra kunder tycker om oss och de senaste åren har vi delat ut vår årliga kundenkät. Alla Mimers medarbetare har gått man ur huse och målet har varit att personligen överräcka kundenkäten till minst fem personer. Med hundra medarbetare betyder det att vi träff ar minst femhundra av våra kunder. Genom att dela ut enkäten visar vi hur viktiga deras svar är. Resultatet presenteras sedan på Mimers hemsida, i vår kundtidning och genom områdesspecifi ka utskick. Återkopplingen är A och O. Eftersom utdelningen sker på våren utgör den ett värdefullt underlag för oss när vi på hösten fastställer budget och verksamhetsplaner. Våra intressenter kan tycka till om oss under hela året. och intressenter fi nns. Det är ett bra komplement till våra andra kanaler för kommunikation; hemsida, kundtidningen Hemma Hos med fl era. Vi kan kommunicera mer personligt och ha direktkommunikation med våra kunder och andra. Facebook ger oss också möjlighet att rikta vår marknadsföring på ett enkelt och kostnadseff ektivt sätt. MIMERÅRET I samband med att årsredovisningen publiceras i mars har vi de senaste åren bjudit in till en träff där vi presenterat det senaste Mimeråret och vad som är på gång. Vi bjuder in många olika intressenter; branschfolk, politiker, media, näringsliv och medarbetare. Vi bjuder även på en föreläsning. Sedan 2009 har vi kunnat vi stoltsera med föreläsare Samspel med intressenter Indikator Företaget initierar till och för regelbunden dialog med hyresgästerna Andel av företagets hyresgäster som är nöjd med sitt boende Företaget arbetar aktivt med åtgärdsplaner för att öka de boendes nöjdhet Företaget har och följer sin sponsringspolicy Företaget arbetar efter en dokumenterad etisk kod Företaget har långsiktiga mål att navigera efter upprättad aff ärsplan Företagets CSR-arbete utvärderas av extern part Serviceindex Enhet Ja/Nej % Ja/Nej Ja/Nej Ja/Nej Ja/Nej Ja/Nej 2010 Ja 80,9 Ja Ja Ja Ja Nej 2011 Ja 80,1 Ja Ja Ja Ja Nej 2012 Ja 81,7 Ja Ja Ja Ja Nej Genom vårt system för kundsynpunkter, Tyck till, kan beröm, klagomål och tips lämnas via hemsidan. Vi ser kundklagomålet som en gåva. Att någon tar sig tid att faktiskt skicka in en synpunkt är guld värt. Det hjälper oss på vår resa att ständigt bli bättre. Under 2012 fi ck vi in över 300 synpunkter. För att visa hur viktiga våra kunders åsikter är, annonserar vi även om Tyck till i lokal press. 38 Bostads AB Mimer Årsredovisning 2012